שושני גבינה לא מהעולם הזה!

שושני גבינה טעימים זו דרך נהדרת לחגוג. במקרה שלי, לחגוג ניצחון של הרוח על הכרס 🙂 זה לא פשוט, אבל אפילו בדיאטה ללא גלוטן אפשר להנות מחטיפים טעימים שהילדים לא ירצו להפסיק לאכול!

האתגרים האלה קשים. הגוף כואב. שרירים שלא הכרתי תפוסים לי. התזונה נקייה מסוכרים ופחמימות (ובעיקר גלוטן). ויש לי הרגשה שזה לא הולך להשתפר בקרוב. לפחות לא עד סוף ה-30 יום של האתגרים. מזל שיש צ'ופרים וגם שושנים על הדרך!

מאותגר מעבר לכל דמיון

אם פספסתם את ההכרזה שלי על האתגרים (הנה – כאן) או את התיאור של מה שהחלטתי לעשות לעצמי (בחרתי רק את האתגרים הכי קשים), אז התקציר – בחרתי לקחת על עצמי אתגר ספורטיבי (30 יום של קריעת תחת), אתגר תזונתי (30 יום ללא סוכרים, דגנים ואוכל מעובד) ואתגר התנהגותי (להפסיק לעשן. לא רק 30 יום. לתמיד).

מאד קשה לשמור על תזונה נקייה מפחמימות וסוכר. בעיקר להיגמל מדגנים והגלוטן שבהם. כל מה שהכרתי כ"אוכל" פתאום מחוץ לתחום. חושב לפני כל פתיחה של המקרר. מחשב פעמיים כל ארוחת ערב, בוקר וצהריים. ומבלה הרבה במטבח. מה זה הרבה? המווווון!

אחד הדברים שאני יודע על עצמי מאז ומתמיד, זה שאם לא טעים לי, אני לא אצליח להתמיד בשינויי תזונה. וכדי שיהיה לי טעים, אני צריך לבשל בעצמי ולא לאכול סתם זבל שנופל לי ליד (או כל מה שנופל לי ליד. או לפה). אז אני מבלה יותר במטבח. לוקח זמן להתאפס על הקצב החדש הזה של החיים, ולתכנן מראש אוכל לשבוע (או אפילו ליומיים). אחד היתרונות שיוצאים לי מהבחירה בדיאטה הזו זה שאני מגלה מאכלים חדשים.

אלטרנטיבות חדשות. דברים שלא הכרתי קודם.

חיפשתי תחליף טעים ללחם. היו הרבה אפשרויות. רובן לא נראו קוסמות במיוחד. אבל אז נזכרתי בטיול אחרי הצבא בברזיל, והחלטתי לשחזר חוויות. לברזילאים יש לחמניות קטנטנות שנקראות "pao du qeijo" – לחם גבינה. וזה בדיוק מה שזה. העניין הוא, שהלחם הזה לא עשוי מקמח רגיל. הוא עשוי משורש יוקה (YUCCA), והקמח שלו יותר מוכר לנו כקמח טפיוקה (או עמילן טפיוקה). כדי להפוך את הדברים לקצת יותר מעניינים, החלטתי לשלב אותו עם גבינת שמנת פלפלים, וליצור ממנו שושנים שיהיה מעניין לאכול. זה גם יותר קל לשבור ולתת לעידן 🙂

זה מתכון פשוט, קל וטעים.

זה גם מתכון ללא גלוטן, וללא סוכר. מי חשב שאי פעם אהיה כל כך בריא? זה אחלה חטיף בין ארוחות, ואני ממש שמח שלמדתי להכין אותו. מכירים את הרעב הקטן הזה שמדגדג לכם מדי פעם ואתם מחפשים חטיף? אז את החטיף זה אפשר להכין ולשמור עד שבוע במקרר, וחימום קל במיקרו של 10-20 שניות אפילו עושה אותו יותר טעים (אם עוד נשאר לכם משהו ולא חיסלתם הכל מהתבנית).

אז לכל מי שביקש את המתכון, הנה המתכון לשושני נפוליאון שמנת פלפלים (הגבינה, לא הגמד הצרפתי עם הכובע הגדול).

מתכון שושנים שמנת פלפלים

מצרכים:

1.5 כוסות קמח טפיוקה (למצוא בכל חנות טבע או חנויות בישול)
רבע כוס שמנת (כמה שיותר שמנה יותר טוב)
רבע כוס מים
כף חמאה
חצי כפית מלח
1 ביצה טרופה
חצי כוס גבינה קשה מגורדת היטב (פרמז'ן הכי טעימה לדעתי, אפשר גם אחרות. עדיף מגורדת לפירורים. בתמונות יש פרמז'ן עם פתיתי עמק).
גביע גבינת שמנת פלפלים (בד"כ הייתי משתמש ב25%, אבל ה16% של נפוליאון עושה את העבודה אותו דבר ואפילו יותר טוב – ובפחות שומן למקפידים מבינינו)

* הערה – אם אין לכם בעיה עם חלב, אפשר להשתמש בחצי כוס חלב במקום המיקס של השמנת והמים. אני מעדיף להמנע מחלב נוזלי.

הכנת הבצק:
במחבת קטנה מערבבים את החמאה, שמנת ומים ומחממים עד שיש בעבוע קל (לא רתיחה) ושהחמאה נמסה לגמרי.

בקערה גדולה שמים את הקמח טפיוקה, ושופכים עליה את התערובת חמאה ומים. מערבבים טוב טוב עם כף. בשלב הזה התערובת לא נראית משהו (בלשון המעטה), אבל שזה לא יעצור אתכם!

אחרי שסיימתם לערבב, תנו לתערובת להתקרר כ-5 דקות. זה גם הזמן שכדאי להדליק את התנור ולכוון אותו ל- 200 מעלות.

אחרי שהתערובת התקררה קצת, מוסיפים את הביצה הטרופה, ולשים היטב עם הידיים עד שהתערובת מתייצבת. בשלב הזה התערובת עלולה להפוך לדי דביקה, אז מומלץ שיהיה מישהו שיעזור לכם כדי לעשות שני דברים – קודם כל, להוסיף את הגבינה. זה גם אמור לייצב לכם את הבצק ולהפוך אותו למרקם "בצקי" יותר ופחות עיסתי. ללוש היטב עד שכל הגבינה מתערבבת בבצק.

במידה והבצק עדיין רטוב ודביק מדי, תפקידו השני של מי שעוזר לכם הוא להוסיף קמח טפיוקה (חצי כף עד כף בכל פעם) וגבינה לסירוגין עד שהבצק הופך ליציב ולא דביק. במהלך ניסיונות ההכנה שלי החלק הזה הכי עיצבן את אישתי – כי היא הייתה צריכה לבחור – לעזור לי או שאני אגע בכל המטבח עם ידיים דביקות. זו גם הסיבה שאין תמונות של השלב הזה.

אם היינו בברזיל, בשלב הזה היינו לוקחים את הבצק, עושים ממנו כדורים בגודל כדורי פינג פונג בערך, מפזרים על תבנית ואופים למשך 15-20 דקות. אבל, אנחנו ישראלים ואנחנו חייבים להתחכם! אז איך עושים שושנים?

מקמחים משטח (בקמח טפיוקה! זה מתכון ללא גלוטן). פורסים עליו את הבצק ומרדדים עד שהוא דק אבל לא דק מדי. צריך לצאת מלבן של 20 X 40 ס"מ בערך. מורחים את גבינת הנפוליאון על כל הבצק. אישית אני אוהב שכבה רצינית ומורגשת, ולא רק שכבה דקה. אחרי שמרחנו את כל הבצק מגלגלים את הצק לרולדה, ופורסים לפרוסות בעובי ס"מ בערך. אלו השושנים שלנו!

מסדרים את השושנים בתבנית על נייר אפייה. מומלץ להשאיר 2-3 ס"מ מרווח בין שושנה לשושנה. מכניסים לתנור (אני השתמשתי בתבנית מאפינס, סתם בשביל הנוחות), ואופים במשך 15-20 דקות. אני פשוט בדקתי מתי החלק העליון התחיל להשחים קלות, ואז הוצאתי.

נותנים לשושנים להתקרר, מסדרים יפה בצלחת, ומנשנשים להנאתנו!!


* הפוסט נכתב בשיתוף גבינת נפוליאון. האמת, הופתעתי של-16% יש טעם של הרבה יותר.

נשלח ב בבית עם התגית: , , , , , , ,
%d בלוגרים אהבו את זה: