איזופיקס, כיסאות בטיחות לתינוק והתקנה נכונה ברכב

אם אתם הורים לעתיד, הורים טריים, או הורים מנוסים לפני קנייה של מושב בטיחות חדש לתינוק שלכם – זו הכתבה בשבילכם. איך מתאימים כסא לילד? איך בוחרים את צורת ההתקנה? ואיך מתקינים את הכסא בטיחות ברכב? רוצים לדעת יותר על כיסא בטיחות לרכב? המשיכו לקרוא!

אחרי שהשתתפתי בכנס בנושא בטיחות ילדים, וגם שמעתי סיפור אישי מחבר איך כמעט איבד ילד בתאונת דרכים, החלטתי לחלוק עוד מהמידע שקיבלתי בכנס. שמרו על הילדים שלכם – הם הדבר הכי יקר לנו!
תאונת רכב

מי צריך כיסא בטיחות לרכב?

החוק בישראל קובע כי ילד עד גיל 8 ישב בכיסא בטיחות בעת נסיעה ברכב. תינוק בגילאי 0 עד שנה מחויב לשבת בכיסא המותקן נגד כיוון הנסיעה. תינוק מגיל שנה עד גיל 3 שנים ישב בכיסא בטיחות (עם רתמות) המותקן עם כיוון הנסיעה. התקנות באירופה אגב, קובעות כי תינוק ישב נגד כיוון הנסיעה עד גיל שנתיים. בארץ זה נתון לשיקול ההורים. מגיל 3 ועד גיל 8 הילד כבר יכול להשתמש בחגורות הבטיחות של הרכב בסיוע בוסטר.

החוק בישראל מלווה גם בקנסות להורים שהחליטו להקל ראש בעניין כיסאות הבטיחות – על תינוק בין 0 לשנה תשלמו 1,000 ש"ח, על תינוק בין גיל שנה לשלוש תשלמו 750 ש"ח, ועל ילד בגילאי 3-8 תשלמו 500 ש"ח במידה ולא יהיו חגורים כראוי בעת נסיעה ברכב.

איך לבחור כיסא בטיחות לרכב?

כל אחד בוחר כיסא בטיחות לתינוק בדרך שלו. חלק בוחרים לפי מחיר, חלק מתאימים בין הכיסא לגודל הרכב (חשוב במיוחד ברכבים קטנים), חלק מההורים חושבים על הצבע המתאים לילד, וחלק קטן מההורים באמת בודק כמה הכיסא בטוח.

בעת בחירת כיסאות בטיחות לתינוק יש לכם הרבה אפשרויות. ישנם יצרנים רבים מארצות שונות אשר מציעים מגוון מוצרים רחב. בין השמות הבולטים – ברייטקס, אוונפלו, מקסי קוזי. ישנם מספר סוגי כיסאות בטיחות, וכדאי להכיר מה הם ומה ההבדלים ביניהם. הרגולציה והתקנים מחלקים אותם למספר קבוצות:
סלקל: כסא בטיחות המיועד לתינוקות מגיל 0. זהו בד"כ כסא בטיחות הניתן לניתוק קל מהרכב, על מנת להקל על נשיאת התינוק מהבית אל הרכב ומהרכב אל הבית. טיפ חשוב לבטיחות: מומלץ לקנות בסיס לסלקל. התקנה נכונה של הבסיס תקל על ההורים ותקל על החיבור של הסלקל לרכב גם אם יש לחץ, ממהרים או שהילד בוכה.
כסא בטיחות רמה 0: כסא בטיחות מגיל 0 עד גיל שנה, הניתן להתקנה רק נגד כיוון הנסיעה (הילד יושב עם הפנים אחורה). זהו בד"כ כסא קצת גדול יותר מסלקל, ולכן יתאים לאורך יותר זמן.
כסא בטיחות רמה 2 או 3: כסא בטיחות הניתן להתקנה גם נגד כיוון הנסיעה וגם עם כיוון הנסיעה. מתאים עד 36 ק"ג, כך שבהחלט יספיק עד השלב שבו הילד עובר לבוסטר.
כסא בוסטר: כסא בטיחות שמטרתו להגביה את הישיבה של הילד. מתאים מגיל 3 עד גיל 8, ומולץ גם להתאים לפי גובה הילד. החגירה בבוסטר היא בד"כ עם חגורות הבטיחות של הרכב, ולא עם ריתמות ייעודיות.
כסא בטיחות רמה 123, או כיסא בטיחות משולב בוסטר: כיסא בטיחות המתאים מ0 ק"ג ועד 45 ק"ג (בערך- משתנה מיצרן ליצרן) וניתן להתקנה נגד כיוון הנסיעה, עם כיוון הנסיעה, וגם כבוסטר (עם הרתמות של הכיסא או עם החגורות של הרכב).
כיסא תינוק לרכב - סלקל כיסא בוסטר
בעת בחירת הכיסא מומלץ לקחת את הילד עמכם, על מנת לבדוק אם הכיסא מתאים לו. כמו כן, לאחר סיבוב בחנויות וקבלת ההצעות שלהם, אני ממליץ לכם לחפש האם הכסא עומד בכל תקני הבטיחות האירופאיים ועבר מבחני ריסוק. אישית, אני בחרתי רק כיסא שמצטיין במבחני הריסוק. היה חשוב לי שהילד שלי יהיה בטוח ככל האפשר. זאת הסיבה שבחרתי גם בכיסא הניתן להתקנה באמצעות ISOFIX.

מה זה איזופיקס (ISOFIX)?

איזופיקס הוא תקן להתקנת כיסאות בטיחות באמצעות חיבור לשלדת הרכב. התקן פותח על ידי חברת britax וחברת פולקסוואגן בשנת 1997, והפך מאז לסטנדרט של תעשיית הרכב ותעשיית כסאות הבטיחות לילדים. איזופיקס נמצא ברכבים מאז שנת 2003 כסטנדרט, ואם אתם לא בטוחים – פשוט גשו לספסל האחורי וחפשו את תווית איזופיקס, או דחפו יד בין המשענת גב למושב עצמו וחפשו ווי ברזל מרובעים.

מטרת האיזופיקס היא להקל על התקנת כיסאות הבטיחות ברכב. חיבור באמצעות איזופיקס הוא חיבור ב"קליק" – לוקחים את התפס של הכיסא, מתאימים לווים של האיזופיקס באוטו, שומעים קליק – והכל מותקן כראוי. היתרון הכי גדול של האיזופיקס הוא מניעת שגיאות התקנה. נתון מדאיג – 73% מההתקנות של כיסא בטיחות באמצעות חגורות הרכב הינן התקנות עם שגיאות קריטיות הפוגעות בבטיחות. בהתקנות באמצעות שימוש באיזופיקס הטעויות כמעט נעלמות לחלוטין, ו96% הן התקנות ללא שגיאות כלל!!

לתקן האיזופקיס יש גם תקן מתחרה שנקרא LATCH – זהו תקן אמריקאי אשר די דומה באופיו לתקן האיזופיקס, ולכן בארץ גם כיסאות המיוצרים בארה"ב ייחשבו כבעלי איזופיקס, למרות שבהוראות המצורפות יהיה רשום LATCH.

כמה המלצות לקניית כיסאות בטיחות לתינוק:

  • בחרו את הכיסא שמתאים לכם בשילוב של פרמטרים – אל תבחרו רק לפי מחיר, רק לפי בטיחות, או רק לפי צבע. בחרו את הכיסא הבטוח ביותר שהכי מתאים לכם, לכיס שלכם וכמובן לילד.
  • למרות הסעיף הקודם – לפעמים עדיף להשקיע יותר בכיסא לטווח ארוך (כסא בטיחות משולב בוסטר למשל) ולא לחסוך. ילדים יכולים לגדול בקצב מהיר וההוצאה על כיסא איכותי שווה את הכסף.
  • לכו למספר חנויות ובקשו המלצות. לכל חנות יש מותג מועדף, ולכן אולי יהיו קצת "משוחדים" אבל עדיין שווה ללמוד עוד קצת על המוצרים.
  • אחרי שהייתם בחנויות – התייעצו עם האינטרנט. יש מומחים כמו אבי ורון, ויש הרבה כתבות באתרים שונים על כיסאות מומלצים. אם אתם במצב רוח משקיע – חפשו האם כיסא עבר מבחני ריסוק, ואם כן – איזה ציון הוא קיבל.
  • רוצים לדעת אם הכיסא בטיחות לתינוק הותקן נכון? לכו לפי "כלל ה-2.5" – כיסא תינוק המותקן נכון לא אמור לנוע יותר מ2.5 ס"מ לכיוון חזית הרכב, ולא לצדדים. הפעילו מעט כוח ובדקו את ההתקנה שלכם.
  • גיליתם שההתקנה לא טובה? ישנם טכנאי כיסאות בטיחות המוסמכים להתקין כיסאות בטיחות נכון ובצורה בטוחה.
נשלח ב Blog עם התגית: , , , , , ,
%d בלוגרים אהבו את זה: