הימים הראשונים אחרי הלידה – מה עכשיו?

הימים הראשונים אחרי הלידה היו סוג של טירוף חושים מבחינתי וגם מבחינת זוגתי שתחיה. הצחיק אותי להסתכל מסביב בבית חולים ולראות עשרות הורים שלפני רגע היו זוג בהריון, ועכשיו יש להם תינוק בידיים.

ההלם הראשוני – לא מפסיק לחייך 🙂

אין ספק, הימים הראשונים אחרי הלידה הם שוק. בבית החולים, קל לזהות הורים לילד ראשון (התלהבות והלם מוחלט) והורים לילד שני ומעלה (רגועים, מתנהלים בעצלתיים, מעבירים את הזמן עד השחרור). אנחנו היינו שייכים לקטגוריה הראשונה – התלהבות, שמחה, התרגשות ובמקביל – הלם מוחלט. מה עכשיו? תשעה חודשים נגמרו ברגע אחד (יותר נכון ב-12 שעות בחדר לידה, אבל מי סופר?). הלידה נגמרה ב23:30. אחרי שהילד נשלח לתינוקיה לשטיפה והתאקלמות, שני נשלחה לישון בחדר ולהתאושש, ואני – אני מצאתי את עצמי נוסע הביתה, מנסה להבין מה קרה הרגע. התינוק נולד, אז מה עכשיו?מתקלח, נזכר שיש לנו תינוק, מחייך. נכנס למיטה, נזכר שיש לנו תינוק, מחייך, ולא נרדם. כל אותו זמן אני רק חושב על התינוק החדש (שלימים יקרא עידן) ועל שני שהיתה מותשת, ואני מקווה שהיא נחה כמו שצריך. נזכר שיש לנו תינוק, מחייך, נרדם.

ההלם המשני – נלחץ ומחייך

קם בבוקר, שוטף פנים, מכין קפה, נזכר שיש לנו ילד, מחייך, ומתחיל לחשב. בשלב הזה כבר האדרנלין ירד קצת, והגיע הזמן להיות פרקטיים – יש בית לסדר, יש מוצרים לתינוק שצריך להביא הביתה, יש אישה לדאוג לה, ויש ילד חמוד ומהמם שצריך ללכת ולראות כמה שיותר מהר! מתארגן מהר, רושם לעצמי מה צריך לעשות – ללכת למוצצים לקחת את הקניות לעידן, לקנות לשני אוכל, להודיע לחברים ולמשפחה, ולנשום. אתם תצחקו, אבל אני רשמתי לעצמי הכל, כולל לנשום. ההתרגשות היתה הרבה מעבר למה שחשבתי שתהיה, ואני בלגניסט שכמוני עם הפרעות קשב וריכוז – דאגתי לאמצעי ביטחון: לרשום הכל.

במהלך שלושת הימים הראשונים אחרי הלידה, בזמן ששני "בילתה" בבית החולים אני דאגתי לתפעל את החיים כמו מבצע צבאי – מי מגיע לבקר מתי, מה צריך לארגן, מי עוזר לי להביא את הדברים, מי מנקה את הבית ומתי לעזאזל אני מבלה עם התינוק שלי (בכל רגע נתון, מלבד ביקור רופאים 🙂 ). אחרי שלושת הימים בבית החולים התחילה סאגת "צהבת הילודים", או כמו שאני קראתי לה "מתי כבר יוצאים מפה". בפועל, זה היה מרחב נשימה מאד שימושי.

שני ואני הגענו הביתה ביום ראשון בערב, עם רגשות מעורבים. אחרי התארגנות ראשונית, נרגענו והתיישבנו על הספה. נזכרנו שיש לנו תינוק, חייכנו, ואז בכינו כי הוא בבית חולים עם צהבת ואנחנו בבית. מצד שני, היה לנו זמן להתארגן – לסדר את הבית. להחליט מה שמים איפה. לבדוק אם צריך עוד משהו לעידן שלא קנינו. והכי חשוב – זה נתן לנו קצת זמן לעצמנו לפני שהחיים החדשים מתחילים.

נגמר ההלם. חיים חדשים מתחילים, והחיוכים נמשכים

שבוע לאחר הלידה, 4 ימים אחרי שהתחילה סאגת הצהבת הידועה לשמצה, ויום אחרי שהבנו שסיימנו להכין את הבית לכבוד עידן – עידן שוחרר הביתה. ואז הגיע השלב המוזר בחייהם של כל הורים – "מה עכשיו?". לפני כמה ימים היינו שנינו בבית, מחכים שעידן יגיע. עכשיו הוא פה, שוכב בעריסה, ישן או בוכה או אוכל או סתם נהנה מהתשומת לב, ואחנו? אנחנו שואלים את עצמנו – מה עכשיו?

לקח לנו יום או יומיים להכנס לשגרה החדשה. האכלה, החלפת חיתול, שינה קצרה, וחוזר חלילה. אחרי שבוע גם התחיל שלב הגזים, ואז נהיה מעניין. או שלא. מה שבטוח – משעמם לא היה לנו. בין כל הביקורים, הטלפונים, וההתרגשות – תמיד היה לנו מה לעשות.

אם אתם שואלים את עצמכם מה הפואנטה בפוסט הזה, אז אין כזו. סתם, יש כזו. הפואנטה היא שתינוק בימים הראשונים שלו הוא מכונת עיבוד – מצד אחד נכנס חלב אם או פורמולה, ומהצד השני יוצא קקי. לכם כהורים נשאר רק לדאוג לשני הצרכים האלה. אלו ימים קשים, ולוקח זמן להבין מה קורה, ואיך להתנהל, ומי עושה מה ומתי. מבחינתי, אלו היו ימים שלא הבנתי מה קורה – יש לנו ילד, אבל מלבד להתפנק עלינו (ואנחנו נהנינו מכל רגע) לא קורה כלום. זה שלב מוזר, אבל כל ההורים עוברים אותו.
תן לי יד תינוק נחמד - אבא ברק

מה עכשיו?

עידן, נכון לכתיבת הפוסט הזה, בן 3 חודשים. הוא חייכן, ומאושר וצוחק מלא. ואני יכול להגיד שעכשיו אני מבין מה השינוי שמביא ילד למשפחה. אם קודם חייכתי מלראות אותו, היום אני כבר מדבר איתו, צוחק איתו, ועושה איתו ועם שני חיים משוגעים. כן, הוא עדיין מכונת עיבוד מוצלחת מאד – אבל מכונת עיבוד שמחייכת, צוחקת ומשתפת פעולה. לקח לי חודש, אולי חודשיים, אבל עכשיו אני יודע בדיוק מה קורה. אני אבא, שני אמא, ועידן הילד שלנו. אנחנו משפחה חדשה. מסתבר שאחד ועוד אחד כן שווה שלוש!

תחייכו, תשמחו, ותחכו לגיל חודשיים וחצי בערך. ההנאה מובטחת!

פוסט זה נכלל במכת הבכורות של פרלמנט האבות ב- XNET. מוזמנים לקרוא את כל המכות – "שיעור ראשון באהבה: סיפורי בכורות של אבות"

For the English version of this post – the first days after birth – click here.

נשלח ב בדיקת אבהות - פרלמנט האבות של Xnet, הרהורים של הורים עם התגית: , , , , , ,

תגובות

  1. […] שטרית – הימים הראשונים אחרי הלידה – מה עכשיו? יובל אדם – כשיואב הלך לגן בפעם הראשונה גיא רוה – […]

%d בלוגרים אהבו את זה: