המדריך המלא להכנת עוגת זילוף וגם כמה טיפים ליומולדת

הגענו ליומולדת שנה. השנה הזו עברה מהר. כל כך מהר, שלא שמנו לב שכדאי שנארגן יומולדת לילד! אז לבקשת אישתי, למדנו להכין עוגת זילוף מהודרת ומגונדרת, ואפילו הצלחנו. על הדרך, למדנו גם שניתן לחסוך לא מעט כסף אם עושים דברים לבד.

אם אתם מעוניינים במדריך המלא לעוגת הזילוף, אתם יכולים לקפוץ ישירות למתכון בלחיצה כאן

הקדמה – העלות האמיתית של יומולדת לילד

ימי הולדת הפכו להוצאה מטורפת להורים. יש שפויים יותר, שפויים פחות, אבל כולם מוציאים כסףף על היומולדת בצורה כזו או אחרת. שמעתי על ימי הולדת לגיל שנתיים שעלו 3,000 שקל. אתם מבינים? יותר מחצי משכורת חציונית ישראלית, על יום אחד, שהילד בעצמו לא בטוח יזכור. זה טירוף.

האוכל המוגש בימי הולדת מהווה מרכיב גדול מהעלות של היומולדת. רק העוגת זילוף (שהמתכון שלה נמצא בהמשך הפוסט) היתה עולה לנו 350 ₪ לעוגה קטנה, ויותר מ500 ₪ לגדולה, אם היינו קונים אותה מוכנה, וזה בלי לערב פיצות קנויות, בורקסים, וחטיפים לכל הילדים (וההורים). כמה עלתה לנו העוגה בפועל? בערך 20 אחוז אם לא פחות. איך? תמשיכו לקרוא!

כמה קל לחסוך

מאד קל לחסוך על יומולדת. על ידי כך שלא עושים אותה כלל. אבל אם כבר החלטתם שעושים יומולדת, כדאי לשים לב לכמה טיפים שעוזרים לחסוך:

  • נסו לעשות כמה שיותר בעצמכם. עוגה בחושה פשוטה תעלה לכם 10-18 שקל. עוגה שתכינו בעצמכם תעלה בערך חצי מזה (חפשו מתכון עוגה בחושה של קארין גורן, הנאה מובטחת) ואפשר אפילו לאלתר ממה שיש בבית עוגת ביסקויטים בעשרה שקלים (תראו פה בלינק כמה זה קל להכין עוגה בעשרה שקלים). ג'חנונים ניתן לקנות ולאפות בבית. קישים/פשטידות נורא קל ופשוט להכין בבית. ככל שתכינו יותר, ותקנו פחות מוכן, תחסכו יותר.
  • שתפו את המשפחה – אני בטוח שהרבה בני משפחה ישמחו לעזור. להביא עוגה, להביא סלט או אפילו רק שתייה. אז נכון, זה לא בדיוק חיסכון (יותר כמו העברת אחריות), אבל זה אומר שפחות כסף ייצא מהכיס שלכם 🙂
  • אל תקנו מותגים – גם ככה לא ישימו לב. היום כמעט בכל סופר יש מותג פרטי, שזול בכמה שקלים ממוצר מקביל (ולפעמים מיוצר על ידי החברה המתחרה). בכל ההמולה של היומולדת, אף אחד לא יזכור של איזה חברה המוצרים שקניתם, בייחוד אם הם מוגשים ללא האריזה. לשופרסל יש מותג פרטי מעולה, עם מבחר ענק של מוצרים. הסלטים, למשל, מיוצרים על ידי סלטי שמיר, אבל זולים ב2-5 שקלים. הקמח שבו השתמשנו בעוגה – עולה 5.90 לעומת 9 שקלים לקמח של אסם (והתוצאה? אותו דבר!). אז גם פה ניתן לחסוך לא מעט. שקל פה שקל שם והחיסכון הזה מצטבר לסכומים גדולים. בייחוד אם הוא הופך להרגל ומיושם לאורך כל השנה.
  • אל תתפרעו. תחשבו כמה אנשים באים, כמה כל אחד יאכל, ותעשו חשבון. אנחנו למשל, התפרענו – לפי החישוב שלנו כל אחד היה אמור לאכול ג'חנון אחד, פרוסת פשטידה, שתי פרוסות לחם עם גבינות, ירקות מלוא הצלחת, וגם כמה חתיכות עוגה. אם לא הבנתם כמה הגזמנו, רק אגיד שהיומולדת היתה יום שבת ואני ואישתי עדיין אוכלים שאריות מה שהוגש שם (ארבעה ימים אחרי), וגם אמא שלי, ואח שלי.

בסופו של דבר היומולדת הזו עלתה לנו כמה מאות שקלים. אמנם זה לאחר צמצומים וחסכון במרכיבים וכמויות, אבל בדיעבד – יכולנו לחסוך עוד. יוקר המחייה מכה בכולנו, אז או שתבקשו העלאה בעבודה, או שתחסכו קצת כסף. אנחנו בחרנו לחסוך קצת, ועל הדרך למדנו להכין עוגת זילוף מהממת!!!

איך מכינים עוגת זילוף?

המדריך הזה מתחלק לשניים – חלק ראשון הוא מתכון לעוגה (עם מספר אפשרויות) שתהווה בסיס לזילוף. אנחנו עוד מתנסים עם כל מיני מתכונים, אבל מה שחשוב – שהעוגה תצא בסוף גבוהה, יפה, ומעט קשיחה. מוזמנים לנסות עם המתכון שלנו או עם מתכון אחר, כי מה שחשוב זה מה שבא מעל העוגה. וכאן נכנס החלק השני – איך בכלל עושים את הזילוף? כמה זמן לוקח לזלף? כמה זה קשה? תשובות מלאות בהמשך.

עוברים למטבח: המתכון המלא לעוגת זילוף כולל תמונות

חלק ראשון – עושים עוגה!

מצרכים לעוגת זילוף

מצרכים לעוגת זילוף

את העוגה לקח לנו הרבה זמן לעשות. לא בגלל שהמתכון לוקח הרבה זמן, אלא בגלל שלקח לנו זמן למצוא מתכון לעשות. ניסינו לפחות 6 מתכוני עוגות, כי רצינו עוגה גבוהה שיש לה גם טעם טוב. בדרך מצאנו עוגה טעימה מאד אבל נמוכה (עוגה בחושה של קארין גורן), עוגה גבוהה מאד (אבל מתפוררת וקצת קשה) ובסוף מצאנו משהו באמצע – טעימה, גבוהה יחסית, וקלה להכנה. והערה קטנה – נא לא להבהל מכמות הסוכר. העוגה הזו היא יותר עוגת תצוגה מאשר פינוק לבלוטות הטעם, ולכן החומרים בהתאם.

מצרכים לעוגת זילוף:

  • 2 כוסות סוכר
  • 5 ביצים (מופרדות לחלמונים וחלבונים)
  • 2 כוסות מים
  • 200 גרם שוקולד מריר
  • 3/4 כוס אבקת קקאו
  • 3/4 כוס שמן
  • 2 כוסות קמח
  • 1 שקית אבקת אפייה
  • תבנית עוגה (אנחנו השתמשנו ב26, אפשר גם 24)

ואחרי שיש לנו הכל, עוברים להכנת העוגה

  1. לוקחים כוס סוכר, שמים בקערת מיקסר יחד עם 5 חלבונים. מקציפים עד שיוצא קצף יציב (זהירות לא להקציף יותר מדי). לנו יש מיקסר סוג ד', אז ההקצפה לא יצאה משהו. עם מיקסר נורמלי יותר, השמועה אומרת שניתן להגיע לתוצאות הרבה יותר מרשימות. כוס סוכר וחמישה חלבונים לעוגת זילוף
  2. אחרי שהקצפנו, לוקחים עוד כוס סוכר, יחד עם 2 כוסות מים, 3/4 חבילה שוקולד מריר וכוס של אבקת קקאו – מערבבים הכל יחד, מחממים קצת על אש נמוכה (או אפילו בבן מארי – קערה מעל סיר עם מים רותחים) עד שהכל נמס ואין גושים. משאירים את התערובת להתקרר ולהגיע לטמפרטורת חדר (לממהרים – שמים במקרר לכמה דקות, להזהר שלא יהיה קר מדי).תערובת להמסה - עוגת זילוף
  3. לתערובת שהכנו וקיררנו מוסיפים 5 חלמונים ו 3/4 (שלושת רבעי) כוס שמן. מערבבים לעיסה אחידה.
  4. עכשיו לחלק המעניין – מוסיפים את שתי כוסות הקמח ושקית אבקת אפייה לתערובת, לאט ובזהירות, ומערבבים. מערבבים עד שאין גושים והתערובת אחידה. אחרי שהכל מעורבב, מוסיפים את הקצף לתערובת ו"מקפלים" (בעברית פשוטה – מערבבים בעדינות) עד שיש תערובת אחידה.
    2 כוסות קמח ואבקת אפיה לעוגת זילוףתערובת מוכנה לעוגת זילוף גבוהה
  5. משמנים תבנית ומוזגים את התערובת פנימה. מכניסים לתנור בחום של 180 מעלות למשך 40 דקות. אנחנו התחלנו אחרי חצי שעה לבדוק את העוגה עם קיסם – הקיסם צריך לצאת יבש, בלי פירורים. בניגוד לעוגות הרכות, זו צריכה להיות יחסית קשה בשביל שתעמוד בזילוף בגבורה! (והיא תתרכך גם ככה כשהיא תתקרר, אז הכל בסדר)תערובת עוגת זילוף לתנור
  6. נותנים לעוגה להתקרר מחוץ לתנור עד לטמפרטורת החדר.עוגת שוקולד גבוהה

ועכשיו, שיש לנו עוגה מוכנה כבסיס לזילוף, מתחילים עם הזילוף שלשמו התכנסנו פה…

חלק שני – עושים זילוף ומקשטים עוגה!

מזרק לעיצוב שוקולד
שוקולד צימקאו
2 קצפת ושניים פודינג לזילוף

מה צריך לזילוף?

  • 2 מיכלי שמנת מתוקה או קצפת צמחית
  • 2 שקיות פודינג אינסטנט
  • שוקולד צימקאו (או שוקולד מריר, למרות שזה פחות מומלץ). אם אין לכם מושג מה זה, גם לנו לא היה. זה במחלקת אפייה בסופר, וזה נראה כמו התמונה שיש פה משמאל.
  • שקיות זילוף (אני ממליץ על שקיות זילוף חד פעמיות – אחת לכל צבע שאתם מתכננים לעשות. יש בכל חנות של חד פעמי או ציוד למטבח)
  • צנתרים – אלו הראשים שאיתם עושים צורות בזילוף. ניתן לקנות כמה סוגים, או להסתפק באחד. אנחנו קנינו ערכה שכללה 5 צנתרים.
  • מזרק שוקולד (או צנתר דק במיוחד שיתלבש על שקית זילוף) – לצייר את הבסיס לעוגת הזילוף.
  • נייר אפייה
  • צבעי מאכל – בהתאם לצרכים שלכם. אחרי ניסוי וטעייה, עדיף לקנות צבעי מאכל טובים שעולים קצת יותר אבל גם נותנים תוצאה טובה יותר.

אני מזהיר מראש – אם אין לכם סבלנות, אל תתחילו עם זילוף. זה דורש סבלנות, זה דורש זמן, וכל קיצור שתעשו רק עלול להקשות יותר. אני נהניתי לקחת את הזמן, לקשט להנאתי, וזוגתי שתחיה – לא כל כך.

מתחילים מהבסיס לזילוף –

אנחנו צריכים 2 מיכלי שמנת ושתי שקיות פודינג ווניל רגיל. מקציפים אותם יחד במיקסר עד לקבלת קצף יציב. טיפ חשוב – אם אתם רוצים זילוף טעים – תשתמשו בשמנת מתוקה (חלבית). אם אתם רוצים זילוף יציב – תשתמשו בקצפת צמחית. ניסינו את שניהם – הקצפת המתוקה עבדה מעולה, אבל נראית פחות יפה יום אחרי. אם אתם רוצים להכין יום או יומיים מראש את העוגה – עדיף קצפת צמחית בשביל הזילוף.
כיסוי עוגה לזילוף
כשיש קצף יציב וחזק, מכסים את העוגה בשכבה דקה ואחידה מכל הצדדים. זה יהווה הבסיס לזילוף עצמו. אם אתם רוצים צבע רקע מסויים, ניתן כבר בשלב הזה להשתמש בצבעי מאכל ולצבוע חלק מהתערובת כדי לעשות רקע צבעוני.

***** מכניסים את העוגה למקרר לחצי-שעה כדי לייצב את הבסיס לזילוף. *****

בינתיים, מכינים את הציור של הזילוף –

אם עוד לא בחרתם ציור שאתם רוצים לעשות בזילוף, זה הזמן לבחור אותו. אנחנו הדפסנו את האריה החמוד על דף איי4 כך שהוא תפס 60-70 אחוז ממנו.
ציור של אריה
בקערת מתכת או זכוכית שמים רבע עד חצי חבילת שוקולד צימקאו (נמצא במחלקת האפייה בסופר). מרתיחים מים בסיר קטן, מורידים לאש קטנה ושמים את הקערה מעל הסיר. מערבבים את השוקולד עד שהוא נמס לגמרי, ומכבים את האש.
שוקולד מומס לציור זילוף
לוקחים מזרק שוקולד (לנו יש אחד ייעודי לעניין הזה, עוד מאז שעשינו קייק פופס) וממלאים אותו בשוקולד מומס (ניתן גם להשתמש בשקית זילוף, שעושים בה חור ממש קטן – שניתן יהיה לשלוט בכמות השוקולד).
טיפ: את נייר האפייה שמים מעל הדף המודפס. מומלץ לשדך אותם עם שדכן כך שלא יזוזו כשנעבוד איתם.

באמצעות המזרק (או שקית הזילוף) מציירים את כל קווי המתאר של הציור. שימו לב שקווים דקים מדי פשוט יישברו, אז עדיף קו עבה מאשר דק. מצד שני, שימו לב שלא ייצא עבה מדי. את הציור (המהמם) משוקולד מכניסים למקפיא לרבע שעה עד חצי שעה. כאשר הציור יתקשה, יהיה הרבה יותר קל להעביר אותו לעוגה.

עכשיו לחלק המסובך (כל כך מסובך, שלא צילמנו אותו מחשש לבעיות) – מוציאים את העוגה מהמקרר, ואת הציור מוציאים מהמקפיא. בזהירות מפרידים את הציור מנייר האפייה, ומעבירים את הציור משוקולד לעוגה עצמה. אם עשיתם אותו טוב, הוא יעבור בקלות. אם לא עשיתם אותו טוב, תמצאו את עצמכם, כמונו, מעבירים חלקים ומרכיבים פאזל של חלקי שוקולד. אחרי שסיימנו להרכיב את השוקולד חזרה על העוגה, זה נראה ככה:
עוגה מוכנה לזילוף

מכאן והלאה, כל מה שנדרש ממכם זה סבלנות ועדינות:
לוקחים כמות של תערובת זילוף שנראית לכם מספיקה לשטח אותו אתם רוצים לכסות. שמים טיפה אחת או שתיים של צבע מאכל (תלוי בצבע מאכל) ומערבבים טוב, עד שכל הצבע אחיד. אם הגוון לא טוב, ניתן להוסיף עוד צבע מאכל. מומלץ לשים מעט ולהוסיף ככל שמתקדמים, כדי שלא יהיו טעויות בגוון.
הכנת פודינג צבעוני לזילוף

לגבי כמות תערובת הזילוף – בתמונה למטה, בשקית, יש שתי כפות גדושות. זה הספיק לכסות את כל השטח הצהוב של העוגה, ועוד נשאר לי הרבה כדי לערבב עם הכחול וליצור את הצבע הירוק של הדשא.
מתחילים לזלף את האריה

אמצע הדרך לעוגת זילוף

כך זה נראה באמצע הדרך

את התערובת הצבועה שמים בשקית זילוף (שעליה הולבש צנתר מבעוד מועד. אני, בגלל עצלנות ובגלל שהיו לנו כמה צנתרים, פשוט שמתי את הצנתר בתוך שקית הזילוף וכשסיימתי עם השקית שלפתי אותו החוצה ושטפתי). חותכים את הקצה של השקית כך שיתאים לצנתר, ומתחילים לזלף בעדינות. השתדלו לא להצמיד את הצנתר לעוגה עצמה, אלא לתת רק לזילוף לגעת בעוגה. כדי לקבל תוצאות טובות בזילוף, מומלץ לעבוד בהחלטיות ובזריזות – הצמדה לעוגה, לחיצה על השקית, והרמה מהירה של השקית.

כדי לבדוק את הצנתרים האחרים שלנו, החלפנו קצת בין הצנתרים באמצע – לכל צבע עשינו מרקם אחר. הדשא נעשה עם צנתר רחב ומחורץ, התכלת נעשה עם צנתר כוכב גדול, הצהוב והכתום עם צנתר כוכב קטן, והצד הכחול של העוגה עם צנתר שטוח (שבדיעבד אולי לא היינו צריכים להשתמש בו.. לא נראה משהו).

הנה התוצאה הסופית – עוגת זילוף מרשימה ומגניבה לכל יומולדת

עוגת זילוף - זה לא כזה קשה

עוגת זילוף מוצלחת וביתית


עוגת זילוף עם אריה ותות

עוגת זילוף עם אריה ותות

ויש גם מבט מהצד (כדי שתראו את ההבדלים בין הצנתרים) –

תמונה מהצד - עוגת זילוף עם אריה ותות

תמונה מהצד – עוגת זילוף עם אריה ותות

אני יודע – התוצאה לא הכי מדהימה, אבל זה בהחלט יפה ומרשים. אנחנו ממליצים לעשות לפחות ניסיון אחד רק בשביל לנסות. לומדים הרבה רק מלנסות לעשות את העוגה, וזו בדיוק הסיבה שהכנו עוגה גם שבועיים לפני היומולדת. בזכות הניסיון הזה החלטנו להחליף ציור, עברנו לשמנת צמחית בתערובת הזילוף, גילינו שצריך שוקולד עבה בציור על נייר האפייה – וכל שאר הטיפים שחלקתי איתכם פה. ככה נראה הניסיון הראשון שלנו:
ניסיון ראשון של עוגת זילוף
אז אם אנחנו הצלחנו, גם אתם יכולים!

אם יש לכם\ן שאלות, אתם מוזמנים לשאול פה בתגובות או ליצור קשר במייל. מבטיח לענות (אבל רק אם אני יודע את התשובה).

בהצלחה עם הזילוף!!!

נשלח ב טיפים וטריקים להורים טריים
%d בלוגרים אהבו את זה: