המדריך למברך – 6 דרגות של מברכי יום הולדת

אפשר לדעת הרבה על טיב היחסים שלכם עם אנשים לפי הברכות יומולדת שתקבלו מהם. המחבקים, המתקשרים, המסמסים, המווטסאפים, המפייסבקים והמווטסאפים הקבוצתיים – 6 סוגי מברכים ביומולדת, שלכל אחד מהם מאפיינים משלו, ברכה משלו, וכן – גם תתי ז'אנר בתוך כל אחד. לפעמים, אתה מצפה שמישהו יהיה מסוג מסויים, והוא בסוג אחר – לטובה או לרעה. אולי זה הציפיות שתמיד יש לי מהיומולדת של עצמי, אבל השנה – ממש שמתי לב לכל אחד מהסוגים.

אז בלי להמשיך למשוך זמן, הרשו לי להציג את הסוג הראשון, והאהוב עלי –

המחבקים

(או "ממש השקענו ביומולדת שלך")

בדרך כלל זו המשפחה הקרובה, או מי שבמקרה רואה אותך באותו יום ומרגיש מספיק קרוב אליך כדי לחבק אותך ולאחל מזל טוב. זה הסוג שבדרך כלל מחמם את הלב, ולא רק ביומולדת – אלא בכל יום. לרובנו, אין את הלוקסוס להיות מהמחבקים בכל יום הולדת (אלא אם גרים באותו בית), ולכן אם קיבלתם חיבוק ממישהו שלא גר איתכם באותו בית – תעריכו את המחווה (או תרגישו ממש מוזר ותקוו שהוא לא ישלח לכם יד לתחת).

מי אמור להיות בקבוצה הזו: משפחה מדרגה ראשונה, חברים ממש טובים, בן/בת זוג, זרים מוזרים וקריפיים.

סבתא שלחה לי ווטסאפ ליומולדת, ומסתבר שזה אפילו בסדר.

המתקשרים

(או "תעריך את המחווה, אוהבים אותך יותר מרוב האנשים")

בימינו, זה הסוג הכי משקיע ביום הולדת. כן, זו השקעה רצינית להרים את הפלאפון מהכיס לאוזן ולחייג למי שיש לו יום הולדת. בייחוד בימינו, ובעיקר בגלל הווטסאפ והפייסבוק הידועים לשמצה (שעוד נגיע אליהם בסוגים הבאים). אם הרמת למישהו טלפון, שניכם יודעים שהשקעת. חוגג היומולדת יעריך את המחווה, גם אם הוא כביכול ירגיש שאתה מטריד אותו (בייחוד אם זה יום חופש, כי למי אכפת אם זה בעבודה?).

אם יש לכם חברים טובים, משפחה מדרגה שנייה, או אנשים שאתם מאד מעריכים ורוצים שיזכרו אתכם על הצד הטוב – אתם יודעים מה לעשות ביום הולדת. לחייג. למרות שלחייג זה כבר לא המושג, אלא חיפוש המספר בזיכרון של הטלפון. ואם יש לכם יומולדת, תזכרו להגיד תודה רבה ותעריכו את המחווה. זו מחווה נדירה בעוצמתה בימינו.

מי אמור להיות בקבוצה הזו: חברים קרובים, משפחה מדרגה שנייה (ולפעמים שלישית), מותגים שיודעים עליכם יותר מדי, קבר רחל.

המסמסים

(או "חשבנו עליך, ואפילו שמנו עליך איזה כמה אגורות")

אלה אנשים שאתה מספיק חשוב להם כדי שיאחלו לך מזל טוב, אבל לא מספיק חשוב שיתקשרו אליך. הם עדיין חושבים שSMS עולה כסף, אז זה מבחינתם השקעה רצינית (למרות שכולנו כבר בתכניות "שלח 698,000 סמסים ושלם 39 ₪ לשנה הראשונה"). זה מסמל השקעה קטנה, לא גדולה מספיק כדי שיתאמצו אבל גם לא כל כך קטנה. בכל זאת, מי זוכר איך שולחים SMS ?

מי אמור להיות בקבוצה הזו: חברים (או מי שאתה מחשיב כאלה), מועדוני לקוחות, משפחה מדרגה שנייה ושלישית, אנשים שאין להם ווטסאפ בטלפון, בעלי נוקיה משנת 1998 שמחכים שהוא יתקלקל כדי להחליף אותו.

המווטסאפים הפרטיים

(או "אח שלי גיבור, מגיע לך ברכה אישית")

דרגה מתחת לסמסים, ועדיין זו ברכה אישית יחסית. אלה האנשים שכבר לא זוכרים מה זה שיחות טלפון או סמס, אבל עדיין זוכרים שברכה אישית שווה יותר. הם בדרך כלל ישלחו לך ברכה גנרית שהם שולחים לרוב האנשים, ועדיין – עצם זה שחיפשו את השם שלך בין ערימת קבוצות בווטסאפ זה סוג של כבוד ששמור רק לאנשים שמעריכים.

מי אמור להיות בקבוצה הזו: חברים מהמילואים, חברים במילואים, אנשים שעושים מילואים בלהיות חברים שלך, משפחה ששכחה להתקשר אז שולחים הודעה ב11 בלילה (או יום אחרי), וכמובן אנשי קשר מהעבודה שצריכים אותך פה ושם.

המפייסבקים

(או "פייסבוק הזכיר לי שיש לך יומולדת, אז אני כבר אברך אותך על הדרך")

הקבוצה הזו היא תעלומה, והיא מורכבת מערבוב גדול של מכרים, חברים, אנשים שהכרת פעם ואנשים שאין לך מושג מי הם אבל הם חברים שלך בפייסבוק אז נו שיהיה. פיסבוק מתזכר אותם שיש לך יומולדת, אז הם ירשמו לך ברכה. פה אפשר גם להכניס לדרגות שונות של השקעה, וזה נע בין "מזל טוב" פשוט ועד ברכה אישית מושקעת ומפורטת כולל איחולים לעוד בנים בכורים והצלחה בחיים. ככל שהברכה יותר ארוכה ואישית, כך השקיעו בך יותר.

יש כאלה שהברכה שלהם בפייסבוק כל כך מושקעת שהיא יכולה להיחשב ברמת "מווטסאפים פרטיים" או אפילו בדרגת "המסמסים", אבל אלו ברכות נדירות ואם תקבל כאלה – כנראה שתעריך אותם ותזהה אותם.

מי אמור להיות בקבוצה הזו: חברים, מכרים, אנשים שהכרת בתיכון, אנשים שהכרת בגן, אנשים שפגשת לערב אחד בטיול אחרי צבא, אנשים שאין לך מושג מי הם, חברים של ההורים וסתם כאלה שאין לך מושג מי הם אבל נפלת על הצד הטוב שלהם הבוקר.

המווטסאפים הקבוצתיים

(או "שמע, מישהו פה בירך אותך, אז כנראה יש לך יומולדת. אני זורם, אבל אל תתלהב")

הקבוצה הזו הינה הקבוצה הבעייתית ביותר, ותלויה בציפיות שלכם. כלולים בה:

  • חברים שאתם בקשר רק בקבוצות האלה, שלכל אחת יש קשר אחר, והשיחות נעות בין תמונות מחבלים, בדיחות טובות, בדיחות גרועות, ו"חחחחחחחח" רנדומלי
  • חברים שאתם בקשר איתם קבוע, והם אפילו חברים די טובים, אבל להתקשר זה כבר פאסה כשישי קבוצות ווטסאפ
  • קבוצות משפחה למיניהן, שם מישהו יזכיר את היומולדת וכולם יפרצו באיחולים. חלק יתקשרו, חלק לא, ובינינו – למי יש זמן עם כל הילדים הקטנים והעבודה והריאליטי שיש לראות?
  • קבוצות שנפתחו לפני 2,500 שנה, אין לך מושג מתי או מי נמצא בהן, אבל פתאום הן יופיעו ויזכירו לך שמישהו ראה שיש לך יומולדת בפייסבוק ועבר לווטסאפ (כלומר, סוג של השקיע).

מי אמור להיות בקבוצה הזו: ראה פירוט מעלה.

הפער בין הציפיות למציאות הוא מה שקובע

בסופו של דבר, זה לא משנה מי עשה מה, זה משנה מי חשבת שיעשה מה. מי חשבת שישתייך לקבוצה מסויימת, והאם הוא באמת עמד בציפיות (או נפל בהן, או התעלה עליהן). וגם כמה חשיבות אתה נותן לאנשים האלה בחיים שלך. האמת, שסוג המברכים הוא מאד דינמי, ואי אפשר לדעת מי יהיה באיזה קטגוריה. מה שכן, כדאי שאתם תחליטו באיזה קטגוריה אתם עם כל ברכה שאתם בוחרים לברך.

בסוף, זה עניין של קארמה (ואינטרסים)

What you give is what you get.

וזה נכון בכל זמן, בכל מקום ולכל מערכת יחסים. קחו לעצמכם כמה דקות ותמפו לעצמכם איפה הייתם רוצים לראות כל אחד מהאנשים שאתם בקשר איתם, וכך תדעו גם איזה סוג ברכה לברך אותם ביומולדת. האמת, שיותר מזה – תדעו גם איזה מקום לתת להם בחיים שלכם. כי סוג הברכה ביומולדת הוא לא הבעיה, הוא רק סימפטום. לטובה או לרעה.

יש לכם עוד סוגים של מברכים? בשביל זה אפשר להשאיר תגובות פה למטה!

 

נשלח ב Blog
%d בלוגרים אהבו את זה: