איך לא לאבד ילד בתאונת דרכים

זה עניין של סטטיסטיקה. באמת. זה יכול לקרות לכל אחד מאיתנו, גם להורים הנורמליים ביותר. בטיחות זה אף פעם לא משהו לזלזל בו, ואני למדתי את זה דרך טעויות של אחרים. לא משחקים בבטיחות של הילדים שלנו, וגם לא בבטיחות שלנו!

לפני שהילד הופך למלאך - תשמרו עליו

אף אחד לא רוצה להגיע למצב הזה. זה מצב קשה. מצב שבו מאבדים ילד. מכיוון שאני מאמין שניתן למנוע הרבה ממקרי המוות, גם אני תורם למאמץ, ומנסה להפיץ – איך לא לאבד ילד בתאונת דרכים. חלק מהדרכים פשוטות מאד (תחרגו את הילד!) וחלקן קצת יותר מסובכות (להתקין נכון את הכיסא). ישעוד הרבה משתנים לעניין הזה, אבל אם יש משתנים שנמצאים בשליטתכם – תעשו את המירב כדי למנוע את התאונה הבאה – או חמור מכך – את הפציעה הבאה (חמסה חמסה חמסה).

סיפור שהיה כך היה – חבר יקר שלי הוא גם איש עסוק מאד. וגם אשתו. בזמן שהיא בחו"ל בנסיעות עבודה, ההורים שלו מסייעים להם עם הילד. להורים יש כיסא בטיחות משלהם בשביל לעזור להם, וטוב שכך. באותו יום אימא של החבר הייתה אמורה לאסוף את הילד מהגן, אבל הסבא (בעלה של..) נסע עם הרכב שבו מותקן כיסא הבטיחות. החבר, איש דעתן ודאגן לכל הדעות, הזהיר את אמו לבל תיסע ללא כיסא בטיחות: "זה מסוכן מאד. כיסא בטיחות מקטין את הסיכון למוות ב70%! את לא רוצה לאבד את הנכד היחיד שלך, נכון?". הסבתא מיהרה להתגונן, ואמרה – "מהגן לבית שלנו זו נסיעה של חמש דקות. הילד ישב חגור מאחורה, והכל יהיה בסדר". מכירים את הכל יהיה בסדר? מבינים כבר את ההמשך?

אז חבר שלי התעקש על התקנת כיסא בטיחות ברכב של הסבתא

הוציא את הכיסא מהרכב שלו, העביר לרכב של אימא שלו, התקין ומשך ובדק ווידא שהכיסא מהודק כראוי. האימא קצת נעלבה. האם הבן שלה לא סומך עליה? יכול להיות שהוא לא מאמין שהיא רוצה את טובת הנכד שלה? "אני לא משחק בחיים של הבן שלי, ובטח שלא מהמר עליהם. עלייך אני סומך במאה אחוזים, אימא. אלה הנהגים האחרים שמפחידים אותי מאד". ואם אתם יודעים איך משלים מתנהלים, כבר הבנתם מה קרה כשהסבתא אספה את הילד מהגן – נהג לא זהיר במיוחד שהיה עסוק בלסמס פגע ברכב של הסבתא מאחור. הילד היה חגור כראוי, וגם הסבתא. שניהם נבהלו מאד מהמכה, אבל יצאו ללא פגע ואפילו ללא שריטה.

הסיפור אמיתי, ויש הרבה ללמוד ממנו

זה סיפור אמיתי. וכמוהו שמעתי עוד רבים. חלקם נגמרו ללא פגע, וחלקם נגמרו באישפוז בבי"ח ותקופת שיקום ארוכה. יש לי חברים שנהרגו בתאונות דרכים, נפצעו בתאונות דרכים, וברי המזל שבהם – עשו תאונות ויצאו מהן בשלום. לאוטו היה קצת פחות מזל ברוב המקרים. כמו שאמרתי בהתחלה – זה באמת עניין של סטטיסטיקה. אם יודעים את העובדות על תאונות דרכים מבינים שהתאונה יכולה לקרות לכל אחד, גם לזהירים שבינינו, ואם נרצה לשמור עלינו ועל ילדינו – חשוב שנדע איך ניתן לשפר את הבטיחות ברכב.

כמה לקחים מהסיפור:
  • כתיבת SMS בזמן נהיגה שקולה לנהיגה בעיניים עצומות. הנהג לא מרוכז בכביש, ובטח שלא מסוגל להגיב בזמן. עשו לעצמכם טובה – אל תעשו את זה.
  • ילד עד גיל 8 מחויב במושב בטיחות – בין אם זה בוסטר (גיל 3-8 שנים), מושב בטיחות עם הפנים קדימה (גיל שנה עד 3 שנים) או מושב בטיחות הפונה לאחור (גיל 0 עד שנה לפי החוק, ועד שנתיים לפי המלצות איגודי בטיחות באירופה וארה"ב).
  • ילד מחויב במושב בטיחות כי מושב הבטיחות מקטין את הסיכון למוות ב70%!!!! ואם זה לא מספיק לכם, אז יש גם קנס על אי שימוש במושב בטיחות לילד – 1,000 ש"ח לתינוקות עד גיל שנה, 750 עבור פעוטות (גילאי 2-3) ו- 500 ש"ח עבור גילאי 4-8. אם לא כואב על הילד אולי יכאב על הכיס.
  • מרבית תאונות הדרכים קורות במרחק של עד חמישה ק"מ מהבית. אולי זה המרחק הקצר והביטחון שנגיע אולי זה הזלזול ("כי זה נסיעה של שתי דקות"). בכל מקרה, דווקא כשאתם קרובים הביתה – תיזהרו!

כולנו צריכים להשקיע יותר בבטיחות

בכנס שהשתתפתי בו לא מזמן בנוגע לבטיחות ילדים בכלי רכב הבנתי כמה אני לא יודע על בטיחות בדרכים, בטח שלא בטיחות של ילדים. ומסתבר, שאני לא היחיד שלא יודע. הורים רבים לא יודעים או לא מבינים כמה חשובה הבטיחות ברכב. וישנם כאלו אשר מצבם אפילו חמור יותר – הם חושבים שהם יודעים, אבל הם טועים ובגדול. אם הייתי שומע את הסיפור מתחילת הפוסט לפני הכנס, לא בטוח שייתי עולה על כל כשלי הבטיחות שיש. אולי על הברורים שביניהם, אבל אין ספק – למדתי כמה דברים חדשים שאני אשמח לחלוק איתכם

מה למדתי על מושבי בטיחות לרכב

בכנס הבטיחות, שאורגן על ידי חברת Britax וארגון "בטרם" לבטיחות ילדים הוצגו נתונים מאד מעניינים על מושבי בטיחות וגם ניתנו הרבה עצות שימושיות. למשל – הידעתם שב- 72 אחוזים ממושבי הבטיחות מותקנים עם שגיאה קריטית אחת או יותר? זה אומר שכמעט 3 מכל 4 מושבי בטיחות לא הותקנו נכון, והילדים שיושבים בהם לא בטוחים בכלל. מושב בטיחות המותקן נכון מוריד את הסיכון למוות ב-71% בתינוקות (עד גיל 3) וב-54% בילדים (גיל 3 ומעלה, בעת חגירה עם חגורת בטיחות ובוסטר).

בכנס למדנו גם על יתרונותיו של תקן שנקרא ISOFIX. זהו תקן לחיבור כיסאות בטיחות לשלדת הרכב על ידי התקן ייעודי. תקן הISOFIX הומצא ופותח על ידי Britax בשיתוך חברת פולקסוואגן, וכל יצרני הרכב אימצו אותו החל משנת 2003. כיום זהו הסטנדרט להתקנת כיסאות בטיחות, במקביל לגרסא האמריקאית של התקן שנקראת LATCH. באמצעות ISOFIX, ניתן להוריד את אחוזי השגיאות בהתקנת מושבי בטיחות מ72% ל 4% בלבד! היתרון הכי גדול של איזופיקס – הוא עובד בשיטת קליק וגמרנו. מתקינים כיסא בטיחות בקלות – בלי להסתבך, בלי להתאים חגורות, והכי חשוב – הילד שלכם הרבה יותר בטוח. יש לו גם חסרונות – הוא יקר יותר (בחלק מהדגמים בצורה ניכרת) ואם יש לכם אוטו ישן יותר מ2003 – תבדקו אם בכלל יש לכם איזופיקס ברכב.
סיקרנתי אתכם על איזופיקס? רוצים לשמוע עליו יותר? היכנסו לפוסט "איזופיקס, כיסאות בטיחות לתינוק והתקנה נכונה ברכב"

אז איך לבחור כיסא בטיחות לילד שלכם?

ישנם כיסאות מכל מיני גדלים, סוגים וקבוצות המתאימים לילדים מכל מיני משקלים וגילאים. אם אינכם בטוחים איזה כסא מתאים – התייעצו עם מי שמוסמך לכך בחנות תינוקות. אני ממליץ גם לבדוק מבחני ריסוק שנעשו לכיסאות בטיחות. סיכום נהדר של מבחני הריסוק של כיסאות בטיחות ושל כיסאות בטיחות משולבי בוסטר ניתן למצוא באתר של אבי ורון – איש אשר מבין רבות בבטיחות וטכנולוגיה.

כדי שהילד שלכם ישן בשקט, תחגרו אותו ותשמרו עליו!

כדי שהילד שלכם ישן בשקט, תחגרו אותו ותשמרו עליו!

אם באמת אכפת לכם מהילדים שלכם, כדאי שתגנו עליהם

בחרו להם את הכסא הנכון, המתאים לגילם וגודלם. הקפידו לחגור אותם (גם בנסיעות קצרות). אתם לא בטוחים איך להתקין את כיסא הבטיחות? ישנם טכנאי כיסאות בטיחות אשר מוסמכים לעניין. כמעט בכל חנות גדולה למוצרי תינוקות יש טכנאי אשר מוסמך להתקין את הכיסא ברכב שלכם. ואחרי כל ההתקנות האלה – הקפידו לחגור את הילד שלכם!

יותר מכך – האחריות מוטלת על כולנו – על ההורים, על הילדים, על הגננות (והגננים), ועל המורים והמורות. ראיתם מישהו בלי כיסא בטיחות? מישהו שלא חגר את הילד שלו? תעירו לו. תסבו את תשומת ליבו. אם אתם מחנכים – בין אם בגן או בבי"ס – שאלו את הילד וההורים אם הם זוכרים לחגור כל פעם, או רק הזכירו להם "לא לשכוח לחגור!".

תחגרו. גם אתם כדוגמה אישית, וגם תחגרו את הילד שלכם. בנסיעות ארוכות, בנסיעות קצרות, בסתם קפיצה למכולת – תחגרו!

נשלח ב Blog עם התגית: , , , , , ,
%d בלוגרים אהבו את זה: