אמונה, רציונל ומה שביניהם

את השיחה הזו כבר ניהלתי עם אישתי הרבה פעמים. שיחה על האמונה, על העיוורון, על הרציונל ו"מה זה אלוהים". לכל אחד מאיתנו יש השקפה שונה מאד, ואני חושב שהבן שלי יזכה לשמוע את שתי הדעות (ובטוח עוד כמה), ולהחליט בעצמו.

ENGLISH VERSION IS RIGHT HERE!

מה זה אלוהים?

טווח ההגדרה של אלוהים הוא רחב. לא חסר דתות ואמונות והגדרות מכל צבעי הקשת. יש כאלה שמאמינים באל אחד ויחיד (יהודים, מוסלמים ונוצרים). יש דתות שמאמינות בכמה אלים (הינדו, פגאנים, ואפילו כמה יוונים שעדיין חושבים שזאוס תיכף יגיע. שכחו שהוא שיכור מאוזו). יש דתות שמאמינות בקיסר אתיופי שיביא איתו את הגאולה (ראסטפרים, שגם מעשנים סמים בכמות שהיתה מפילה פילים). יש דתות שמאמינות ביצורים (כמו דת "חד הקרן הוורודה הבלתי נראית"), דתות שמאמינות בדמויות מסרטים (כמו דת הג'דיי) ואפילו דתות שמשתמשות בדתות מומצאות כדי להפריך את קיומן של דתות (דת "מפלצת הספגטי המעופפת").

אז איך בכלל אפשר להגדיר אלוהים? ואיך אני אסביר לעידן מה זה אלוהים? אם יש בחירה בין כל כך הרבה דתות, ואני מאמין בלתת לעידן בחירה חופשית, איך בכלל הוא יצליח לשקול איזה מהדתות מתאימה לו? מהניסיון שלי, רוב האנשים ממשיכים להאמין במה שההורים שלהם מאמינים. אז אולי ההסבר "מה זה אלוהים" יגיע מתוך ההבנה של האמונות שלנו?

מה זה אלוהים בשבילי?

אני אדם רציונלי. אני אדם הגיוני מאד, שבוחן כל דבר ומחפש תמיד סיבה ותוצאה. ועדיין, לפעמים, נוח לי להאמין ש"הכל זה מלמעלה", כולו מין אללה, וכל אימרת שפר אחרת שמצביעה על אמונה כזו או אחרת. הרי איך יתכן שקיים אלוהים, אם לא הצליחו להוכיח את קיומו? איזה מין רציונל אני מסביר כשאני מוכיח משהו פשוט בגלל שלא ניתן להפריך אותו?

שנים נעתי על הציר בין אתאיסט לבעל אמונה. לא הצלחתי ליישב את הדיסוננס הפנימי שבי בין האדם הרציונלי שאני לבין היותי חצי מרוקאי עם משפחה ענפה שמאמינה באלוהים בצורה אדוקה. היו פעמים בחיי שחשבתי אפילו להפוך לאדם דתי. לאו דווקא בגלל שהתחלתי להאמין באלוהים, אלא בגלל שמירת השבת (שקט של 25 שעות!), השגרה הנהדרת של התפילות (בוא תשלים מניין, מה'כפת לך צדיק?) ובסופו של דבר – כי לפעמים כשמאמינים שהכל מלמעלה קצת יותר קל בחיים.

חשבתי להחליף דת (ולכן אני מכיר עוד כמה דתות), חשבתי להפוך לדתי, חשבתי להיות אתאיסט. בסופו של דבר הגעתי למסקנה אחת שאני מאד שלם איתה – יש כוח עליון שאחראי לעולם, בין אם קוראים לו אלוהים, החלקיק האלוהי או אישתי. וכן, למי שלא הבין – גם אבולוציה היא מבחינתי כוח עליון.

מה זה אלוהים בשביל אלוהים? (או בשמו השני – אישתי)

אצל אישתי הכל יותר פשוט. אין אלוהים. כמה פשוט ככה מסובך. היא לא מאמינה באלוהים. גם לא בכוח עליון. היא מאמינה שהכל תלוי בנו, שאין למי להתפלל, ושאף אחד לא שולט בעולם שלנו בשום צורה. מצד שני, היא כן ביקשה שנתקין מזוזות בבית ("כי צריך"), שנעשה ברית (היא לא מסכימה עם זה אבל כולם עושים, וגם כי אני ביקשתי), ואני די בטוח שכשנגיע לבר מצווה היא אפילו תתרגש בבית כנסת. אז מה זה אלוהים בשבילה? מה שנוח להאמין בו.

אז מה זה אלוהים ריבונו של עולם?

כשעידן יבוא וישאל "מה זה אלוהים?", לא תהיה לי תשובה יחידה. יהיו לי הרבה תשובות, שלכל אחת מהן יהיה את הרציונל שלה. אני אסביר שיש אלוהים או כוח עליון כלשהו ושהוא יכול לקרוא לו איך שירצה. אני אסביר לו שיש לו את האפשרות לבחור להיות אדם מאמין, או להיות חסר אמונה. אני אסביר לו כמה קל להיות בעל אמונה, וכמה קשה להיות חסר אמונה, ובסופו של דבר – כמה נכון להאמין במה שטוב לו. אלמד את עידן שלכל אדם יש אפשרות לבחור את אמונתו, וגם לו מותר להחליט ואפילו לשנות את דעתו כמה פעמים. חשוב מכל, אלמד אותו שלא משנה הדת שלו או של העומד מולו, שלעולם לא יזלזל באמונתו של אדם אחר. כי אלוהים או לא אלוהים, כבוד האדם יותר חשוב לי מהכל.

Where is you god now?

יש כל מיני דתות, וכל אחד בוחר להאמין, קצת להאמין או בכלל לא להאמין. לא משנה מה בחרתם, אל תזלזלו באמונה של מי שעומד מולכם. כשיגיע האלוהים שלו, אתם עוד תשלמו על זה בגדול!

ויש עוד אבות שמאמינים בכל מיני דברים:
אליסף יעקב ברח מהדת, וגילה אותה שוב ביחד עם אישתו. היום הוא מאמין שאיש באמונת אישתו יחיה
טל חן בטוח שצריך קודם להבין למה הילד שואל "מה זה אלוהים", ואז להמציא תשובה בהתאם לצורך
עומר להט לא בטוח אם יש אלוהים או אין אלוהים, אבל הוא בטוח שקידוש של שבת מקרב את המשפחה

נשלח ב בדיקת אבהות - פרלמנט האבות של Xnet עם התגית: , , , , ,

תגובות

%d בלוגרים אהבו את זה: