צאו לי מהארנק ועזבו את הילד

חברות מסחריות, מפרסמים, משווקים ושאר מוכרים כבר מזמן עלו על טריק השיווק לילדים. לשים להם מוצרים מול העיניים, לתת להם טעימה ממוצר חדש או אוסף קלפים, לשווק מרצ'נדייז של אירוע גדול הפונה לילדים, להשתמש באירוע גדול לשיווק מוצר, או פשוט לגרום לילד לרצות משהו. אלו שיטות נהדרות שמוכרות מלא. כאיש שיווק, אני מבין את זה ותומך בזה. כהורה – זה לא נעים לי בכלל.

עולם השיווק מרתק אותי. הכרתי אותו מקרוב במהלך התואר הראשון שלי, התעמקתי בו מאד במהלך התואר השני, ואני לומד אותו עצמאית מדי יום – כל יום אני מגלה משהו חדש. תמיד הסתכלתי על פרסום לילדים כמשהו לגיטימי. משהו שיחסית קל לעשות – כל מה שצריך זה לשים את זה מול הילד בגובה העיניים – והוא כבר ידאג שמישהו יקנה את זה.

חברות וחוקרים ומשווקים ומפרסמים וקופירייטרים כבר קלטו את זה מזמן. אין טעם לפנות להורים שיש להם שליטה על עצמם – צריך לפנות לילדים שכבר ישכנעו את ההורים. ואם הילדים יבקשו ולא יקבלו את מבוקשם יש שתי אפשרויות. אופציה א' – זה ילד מנומס, הוא יתבאס ויעשה ברוגז עם ההורים שלו. אופציה ב' – התקף טנטרום צעקני שיעשה מלא בושות להורים. בעצם, יש גם אופציה ג' (לאלו שבטוחים שהם ההורים המושלמים) – יסבירו לו בצורה בוגרת למה הוא לא יכול לקבל את מה שהוא רוצה, והוא יהיה מנומס ויגיד "בסדר" ו"אתם צודקים". או שלא.

אז יש הרבה שיטות להגיע לילד שלכם (וגם לשלי) – לשים לו מוצרים ליד העיניים בקופות, לפרסם לו פרסומות מותאמות אישית לתוכן שהוא צורך (למשל פרסומת לחברת ביגוד מסויימת שנייה לפני קליפ של הזמר שמפרסם אותה), לתת לו טעימה (של כפית גלידה, או של קלפים ואלבום שצריך לאסוף) ולגרום לו להתחיל להיות אספן, ועוד ועוד שיטות. אהובים עלי במיוחד שיטות ה"פסטיגל" והצגות למיניהן – לא מספיק שקנית כרטיס במחיר מופקע לתוכן שאתה מעדיף שהילד שלך לא יצרוך, גם עומדים בחוץ עשרות מוכרים עם מרצ'נדייז (מוצרים ממותגים) של המופע. וכשהילד שלכם יראה את התור של ילדים שקונים להם את ה"מטה קסמים של (שקר כלשהו) הקוסם" – גם הוא ירצה שיהיה לו את אותו מטה קסמים בדיוק. ובמקרה הוא עולה סכום קרוב למספר תלת ספרתי, והעודף במקרה מספיק לכמה מדבקות לאלבום (הרי הילד אספן, לא?!).

בזמן האחרון יש אפילו מצבים חמורים יותר, בהם חברות מסחריות לוקחות חסות על אירועים לילדים. וכידוע, הם לא מפרסמים לילדים. הם רק "נותנים חסות" למופע שבמקרה יש לו קהל צעיר ובמקרה הם יעמידו שם סטנדים ובמקרה הילדים יקבלו מלא דברים של החברה שהם יראו לחבר'ה שיזכירו להם את החברה הזו כשהם יצטרכו אותה, או סתם משהו קר לשתות. ואם לא הבנתם על מה אני מדבר, תחשבו על כפר הנוער של…

ופה, בעצם, מתחילה הבעיה שלי. אני אוהב שיווק, אני עוסק בשיווק, אני אפילו "משתמש" בילדים כנקודת מכירה. עד שזה מגיע לילד שלי. ואז אני כבר לא אוהב שיווק. ואני לא אוהב שהילדים הם נקודת מכירה. ואני די סולד משיטות מכירה אגרסיביות. אבל עולם כמנהגו ינהג, עסקים כמנהגם ישווקו, וילדים כמנהגם יגרמו להורים לקנות. הרי אני לא אצליח למנוע מהחברות להגיע אלי ואל הילד שלי. אבל אני כן אצליח למנוע את ההשפעה שלהם. כמו שאני מכיר את הצד היוצר ומשווק, כך אני מכיר גם את חולשותיו. וזה אומר, שאני יודע למנוע חלק מהטריקים המלוכלכים. כדי לחסוך לכם זמן וכסף, הנה כמה טיפים קטנים (שהם גם די הגיוניים):
1. הורים מוציאים 20% יותר כסף אם הם עושים קניות עם הילדים. בחישוב קל של קניות שבועיות של 600-800 ₪, זה יוצא 120-160 שקל לשבוע. הפתרון: או שתלכו בלי הילדים, או שתקבעו מראש את כל רשימת הקניות. תשאירו לילד חופש לבחור 2-3 דברים, וככה תתאמו מראש מה הוא יכול לקבל ומה לא. הילד רוצה הרבה דברים? תסיטו את דעתו על ידי שליחתו למשימות ברחבי הסופר (תביא חלב, תביא גבינה, תביא ירק כלשהו שרוב הסיכויים אין פה אבל יקח לך מלא זמן לגלות את זה).
2. הולכים למקום עם סיכוי להוצאות? תקבעו תקציב. לא משנה אם זה הקניון, הופעה של יובל המבולבל או סתם טיול בירקון – תקבעו תקציב. גם אם התקציב הוא אפס עגול – תקבעו תקציב. גם אם התקציב הוא ארטיק (שכנראה יימכר לכם במחיר מופקע) – תקבעו תקציב. גם אם …. אני מניח שהבנתם את הרעיון עד עכשיו – תקבעו תקציב.
3. לחברות מסחריות קל מאד לפרוט על מיתרי הילד. בין אם זה בצורה ישירה או בצורה עקיפה. אם הפרסומת פונה לילד שלכם, זה צריך להדליק לכם נורת אזהרה. זה אומר שהילד שלכם משמש כרגע כנשק נגדכם, ושכדאי שתיזהרו.

ודבר אחרון – אם לא קבעתם תקציב, לא נדלקה נורה, ולקחתם את הילד לקניות – זה עדיין לא מאוחר. תגזרו את כרטיס האשראי ותגידו שאיבדתם אותו. הקנס לקבלת כרטיס חדש זה בטוח יותר זול ממה שיעלה לכם מה שהילד רוצה.

* יש המון דברים שיש לי עוד לכתוב על הנושא, ועוד אכתוב אותם, אבל רק תחשבו כמה שטויות קניתם לקראת לידת הילד הראשון, וכמה מזה בכלל לא הייתם צריכים. אז זה בדיוק הדרך למכור לכם דרך הילד, וזה אפילו עוד לפני שהוא נולד!

נשלח ב בדיקת אבהות - פרלמנט האבות של Xnet עם התגית: , , ,
%d בלוגרים אהבו את זה: