הסיפור האמיתי מאחורי אגדות הילדים

סינדרלה

ככל שאנחנו מתבגרים, אנחנו מגלים שהסיפורים שעליהם גדלנו מכילים תוכן שאלמלא התמימות שלנו כילדים היו סיפורי אימה. אלו סיפורים שמלאים בחינוך בעייתי, אשר מרתק אותנו כילדים, ולא תמיד אנחנו חושבים עליו שוב לאחר שהתבגרנו.

כשקיבלנו את המשימה לכתוב על סיפורי הילדים וכמה הם עקומים, היה לי קשה להתחבר לנושא. מאד קשה. כל כך קשה, שכמעט פספסתי את הדדליין. אבל, אז נתקלתי בלינק הבא: http://www.buzzfeed.com/alanamassey/true-villains-of-disney
13 דמויות משנה של דיסני שהן בעצם מפלצות. זה החזיר אותי חזרה לכל אותם סיפורים שקראתי כילד – סיפורים של האחים גרים, האנס כריסטיאן אנדרסן, לואיס קארול ודומיהם – סיפורים שריתקו את דמיוני והותירו את חותמם הלא תמיד חיובי. אז כהמשך לרשימה בבאזפיד, הנה כמה נקודות שכדאי לשים לב אליהן בסיפורים. את רובן בוודאי חשבתם כבר, ואם לא, אז תחשבו עליהן עכשיו:

  1. נתחיל מסיפור הבלהות הגדול – יהושע פרוע. זה היה רק פרק אחד מתוך ספר סיפורי ילדים, שרובם ככולם מזעזעים (בדיעבד). סרבן המרק (על הילד שסירב לאכול ורזה עד שמת), הסיפור הנורא על הגפרורים (על ילדה שלא מקשיבה לחתולים שלה ונשרפת), ועוד ועוד ועוד. שמו המלבב של הספר המקורי הוא "מעשיות  עליזות ותמונות מבדחות עם לוחות צבעוניים יפים לילדים מגיל שלוש עד שש שנים מאת חרזן-שופע אוהב ילדים". כן, אהבה גדולה לילדים וחינוך מזעזע דרך הפחדה קלאסית (מי אמר מקל וגזר? או מקל ומקל?)
    יהושע פרוע

    יהושע פרוע – הציור הזה גורם לי לזוז בכיסא באי נחת

  2. אחד הסיפורים האהובים עלי הוא אליס בארץ הפלאות (ולא, זה לא עליזה. אליס זה השם שלה. בדיוק כמו שרון זה השם גם באנגלית וגם בעברית). בסיפור הזה יש הרבה דברים מעוותים, אבל העיקרי שבהן מבחינתי הוא הפיכת ההתבגרות למשהו קשה, מאתגר, שדורש המון זמן ובריחה מהמציאות. בסיפור, אליס כביכול עוברת כל כך הרבה זמן בסיפור שהיא מתבגרת ואז מתעוררת לעולם "האמיתי" של המבוגרים. חלק מההתבגרות היא להתמודד עם המציאות, ואליס בוחרת לברוח ממנה (שלא נדבר על האסוציאציה לסמים, חומרי הזייה וכו' שמופיעים במהלך הספר).יחד עם זאת, לאליס בארץ הפלאות יש כל כך הרבה סודות ודברים נפלאים, שאני ממליץ לכם לקרוא אותו שוב גם עכשיו. ואם יש לכם זמן, חפשו את הספר של חיים שפירא "בעקבות אליס: מסעות לעולמו של לואיס קרול" שבו הוא מנתח את לעומק את החידות וחוסר ההגיון בספר בצורה מרתקת.
    אליס בארץ הפלאות

    גיל ההתבגרות זה גיל קשה, אין ספק
    מקור: http://jeftoonportfolio.blogspot.co.il/2009/02/twisted-princess.html

  3. אגדות האחים גרים – קראתי את כולן, אחת אחרי השנייה, ועולמות המפלצות והמלחמות ריתקו אותי. אבל, יחד עם זאת, חייבים להודות שהסיפורים האלה לא בדיוק מתאימים לילדים (למרות ששמם המקורי של קבצי הסיפורים היה "אגדות לילדים"). חינוך לאלימות היה מוסר ההשכל של לא מעט מהסיפורים .אפילו הנסיכה והצפרדע היה במקור נסיך שפגש צפרדע עם כתר, וכל כך נגעל שזרק אותה על קיר. המכה בקיר שברה את הכיסוף והפכה את הצפרדע לנסיך. ויחד עם זאת, היה בהם גם הרבה חוכמה וחינוך לחשיבה מקורית (ממליץ לקרוא את הסיפור "שבעה במכה אחת" שנקרא גם החייט הקטן והאמיץ). למיטיבי לכת אני ממליץ לצפות בסדרה "גרים", ולהזכר בחלק מהיצורים וגם ב"once upon a time" שסוקר לא מעט אגדות ילדים.  חשוב לציין שבמרבית המקרים האגדות שלהם הם סיפורי עמים שהאחים דאגו להעלות על הכתב.
    סינדרלה

    מקור – http://jeftoonportfolio.blogspot.co.il/2009/02/twisted-princess.html

  4. סיפוריו של האנס כריסטיאן אנדרסן – בת הים הקטנה, הברווזון המכוער, בגדי המלך החדשים ועוד מספר סיפורים נכתבו על ידי אנדרסן. רובם ככולם נגמרים במוסר השכל חיובי. הסיפורים נכתבו מנקודת מבט נאיבית, הומוריסטית מעט. יש בהם אפילו פמיניזם (בת הים הקטנה משוחררת מכלאי הים, למשל). אבל כל גיבורי הסיפורים של אנדרסן מחפשים מציאות אחרת. כולם מנסים לשנות את המציאות, להילחם בה, תמיד מחפשים את האושר במקום שאינו נמצא בו. זהו מוסר השכל נוראי – שאין סיכוי להיות מאושר בעולם שלנו. לא משנה כמה תילחם, לא תצליח להינצל מהמרדף אחרי האושר.
    בת הים הקטנה

    מי רוצה בת ים?
    מקור – http://jeftoonportfolio.blogspot.co.il/2009/02/twisted-princess.html

אלה השמות הגדולים, אבל ניתן למצוא עוד כמה דוגמאות –

  • עוץ לי גוץ לי – על השימוש בכסף וכוח כדי להשיג מה שאתה רוצה, ועל כך שהחשיפה של עצמך תהרוס אותך (רק גילו את השם שלו, וכבר הוא נעלם)
  • עמי ותמי – הקם להורגך השכם להורגו
  • זהבה ושלושת הדובים – סיפור מעלף על חדירה לפרטיות, הרצון למקלט ובריחה מההתבגרות. שמתם לב שעל זהבה לא אומרים כלום לטובה מלבד השיער שלה? תיזהרו מבלונדיניות!
  • שלגיה ושבעת הגמדים – אתם באמת צריכים הסבר מה לא בסדר באישה אחת ושבעה גמדים? נתחיל מזה שהגמדים עובדים המכרה יהלומים, ויש להם כסף רק לבית קטנצ'יק. שלגיה ישר תופסת את תפקיד האישה – מנקה, מבשלת, רק חסר שתביא להם ילד. וכמובן, המוות כמו תמיד – תפוח עם רעל. יש לכם מדריך יותר טוב להרג אחות שנואה?
    שלגיה ושבעת הגמדים

    מקור התמונה – http://jeftoonportfolio.blogspot.co.il/2009/02/twisted-princess.html

  • שלושת החזירים – מלחמה בין שני גזעים, שמסתכמת בעורמה ואלימות. בסיפור המקורי, החזיר האחרון עם בית הלבנים לוכד את הזאב בסיר מים רותחים לאחר שירד בארובת הבית. חינוכי?
  • החלילן מהמלין – לוכד העכברים שלא מקבל תשלום ולוכד את כל הילדים.
    החלילן מהמלין

    החלילן מהמלין – הציור המקורי מהספר. לא חשוד שמבוגר מחלל וילדים רודפים אחריו?

    Need I say more?

אני קצת מצטער שאיבדתי את התמימות, כי את הסיפורים האלה יהיה לי קשה להקריא לבן שלי. בייחוד כשאני יודע מה המשמעות האמיתית מאחוריהם. יש בהם חינוך לאלימות, נקמה ומלחמה על מקומך. יש בהם מרדף מתמיד אחרי האושר, במקום אחר. יש בהם גם הרבה דברים טובים, שאשמח לתת לבן שלי לקרוא כשיגדל קצת, אבל קודם אתן לו להנות מעולמות הפנטזיה הוורודים והמרופדים שמוצגים בגרסאות הקצרות והמרוככות שבהן אף אחד לא מת, ואפילו הרעים זוכים לישועה. למזלנו, הרבה מהסיפורים הותאמו עם השנים לסיפורי ילדים. לעצמי אני אקרא את המקור, ולעידן אקריא את הגרסא המעובדת והמרוככת.

לכשיגדל, בהחלט אעודד אותו לקרוא את הסיפורים האלה שוב בגרסא הפחות עדינה והיותר מציאותית. את הסיפורים שמציתים את הדמיון, ששולחים אותך לעולמות אחרים. את הסיפורים שבגללם אתה חולם בלילה שנלחמת במפלצות, וניצחת. אני יודע שגם היום הספרים מהווים בשבילי עולם אחר. הקריאה של אותם ספרים מנקודת המבט של אדם בוגר היא חווייה חדשה לגמרי. היא משנה לי את נקודת המבט, ופתאום אני מגלה כמה תחכום היה באותן מעשיות פשוטות "לכאורה".

ההמלצה שלי – קחו ספר לידיים, ותקריאו להם ספר. גם אם הם יודעים לקרוא. לא רק כי זה אחלה תחליף לטלוויזיה, אלא בעיקר כי זה זמן של יחד, שבו מציתים את הדמיון ומקימים עולם ששייך רק לכם!

מקור לתמונות

לטור המלא של הפרלמנט לחצו כאן!

נשלח ב בדיקת אבהות - פרלמנט האבות של Xnet

ילדים זה שמחה, ילדים זה לא תמיד ברכה

אל תתרבו

לשאלה האם להביא ילדים, מתי להביא ילדים לעולם וכמה ילדים להביא לעולם יש פנים רבות. יש את הצד של הדת (המצווה הראשונה בתורה), יש את הצד של הציונות (כדי שישראל והיהדות גם יחד ימשיכו להתרבות ולגדול), יש את הצד של האגו (כי מי לא רוצה להשאיר נצר בצלמו ובדמותו?!) ויש גם את הצד של הרציונל (ואם אתם חושבים שזה רציונלי להביא ילדים לעולם, כנראה שאתם באישפוז במוסד כלשהו).

הצד הדתי והתוצאה שלו – "פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשוה" ותשאירו את הילדים לחסדי הרווחה והגמ"ח

המצווה הראשונה הכתובה בתורה היא מצוות "פרו ורבו". היא מופיעה עוד בספר בראשית, ומאז פירשו אותה גדולי וחכמי התורה והיהדות עד כדי הגדרת מין הילוד (לפחות בן ובת), מספר אופטימלי (שני בנים ושתי בנות), ניתוח של סוגיות שונות (מתי להפסיק להביא ילדים, מתי לא כדאי להביא ילדים, מתי צריך להביא עוד ילדים). כל אלו נכתבו בזמנים שבהם היה קצת קל יותר להתקיים – מה שגידלת, זה מה שהיה לך. ואם רצית משהו של מישהו אחר, פשוט עשית החלפה תמורת היבול שלך. זה היה לפני שהומצא הכסף, ולפני שהומצאו מושגים כמו אינפלציה, ריבית, בנקים והרבה מוסדות שחיים על חשבון העבודה הקשה שלך (בעיקר מיסים למדינה).

עם כל ההבנה שאני מגלה למצווה הזו, ויש בה הצדקה (כדי לעודד ילודה בעם הקטן שלנו), אני לא מגלה הבנה לחוסר אחריות. במגזר הדתי והחרדי משתמשים הרבה בפתגם "לכל ילד יש את הפרנסה שלו". הפתגם הזה גם נזל לתוך המגזר החילוני, בעיקר למגזר החילוני החלש יותר. באופן אירוני, יוצא שבעשירונים הנמוכים יותר יש ילודה גדולה יותר. מבינים את האבסורד? ככל שמרוויחים פחות, יש יותר ילדים. ופה רבותי, טמון חוסר האחריות.

הצד של הציונות והתוצאה שלו – הנרטיב הלאומי ציוני

הנרטיב הציוני (והיהודי) יצרו אלינו קשר חזק בין דורות שונים. קשר כמעט לא טבעי. הקשר בין הורים לילדים אצלנו (יהודים, ציוניים, ישראליים – רק תבחרו) הוא חזק יותר מכל מקום אחר בעולם. קיומו של גרעין משפחתי הוא הכרח (שנובע מתפיסה חברתית), ומי שאינו בעל משפחה נתפס כחריג. עד כדי כך הנרטיב הזה קיצוני, שאפילו אם יש לך רק ילד אחד אתה נחשב חריג.

למדנו לסמוך על ערבות הדדית. למדנו לסמוך על תמיכה מהמדינה שתבחר בשבילנו מה נכון ותעודד אותנו לעשות את זה. למדנו לסמוך על מיתוסים עתיקים שמבוססים על הציונות ועל ערכים טהורים. אבל במדינת ישראל, בימינו, האם באמת ניתן לסמוך על כל אלה? אנו סומכים על המשפחה שלנו שתציל אותנו (בין אם זה ילדים שמקבלים תמיכה מההורים, ובין אם זה ילדים שתומכים בהורים). אז השאלה היא – האם להביא ילדים שנצטרך לבקש תמיכה מאחרים כדי לגדל זו החלטה לגיטימית? והאם אנחנו לא מביאים לעולם בידיעה שיום אחד הם יצטרכו לפרוע את החוב ולעזור להורים כפי שהם עזרו לילד/ה?

הצד של האגו והתוצאה שלו

יש בהבאת ילדים משהו מאד אגואיסטי. מאד. כמו מילות השיר "לא בחרתי לבוא לעולם. לא בחרתי את שמי הפרטי…". ההורים בחרו. ההורים הביאו ילד. לא בשביל הילד, אלא בשביל עצמם. בין אם זה כדי לעמוד בדרישות הדתיות, לעמוד בהכרח, או פשוט לדאוג שיהיה המשך לשושלת המפוארת, ההורים בחרו להביא את הילד. וכשמונעים ממניעים אגואיסטיים, מתעלמים מהרבה מניעים אחרים (וגם מהתנגדויות. בעיקר מהתנגדויות).

מי לא רוצה להשאיר המשך לשושלת שלו? לתת לעולם לראות כמה רחוק המשפחה שלו תגיע?כולנו חוטאים בזה. הורים בימינו מוצאים הון על מנת שהילד שלהם יהיה חכם יותר, מוצלח יותר, מפורסם יותר, מחונך יותר ועוד אלפי מדדים שכל אחד מהם עולה כסף. והרבה.

הצד של הרציונל והתוצאה שלו – האם כולם צריכים להביא ילד לעולם?

כשחושבים על להביא ילדים לעולם כמעט אין שיקול של הרציונל. אין מחשבה קדימה, על התוצאה בפועל. יש הרבה סיבות להביא ילדים לעולם וגם הרבה סיבות לא להביא ילדים לעולם. איזה מהן צריכות לקבל משקל חזק יותר? איזה מהן תכריע את הכף? אף אחת מהן. הצדדים השונים שפירטתי קודם חזקים הרבה יותר מהרציונל. יש בהם משהו אמוציונלי, משהו שאינו ניתן לשליטה על ידי הרציונל.

הרי בעולם רציונלי, זוגות לא היו מביאים ילדים לעולם כשאין להם כסף אפילו לכלכל את עצמם (ואז בוכים שגם אין להם כסף לדירה). בעולם רציונלי, משפחות שגידול ילד הביא אותן למצב של משבר (גם אם הן לא יודו בזה) היו חושבות פעמיים אם להביא עוד ילד. בעולם רציונלי, אנשים היו מחשבים כמה יעלה להם הילד הבא, ולא סומכים על המדינה שכבר תממן להם חינוך, ובריאות ותתן להם קצבאות שונות.

אל תתרבו, ואם כבר החלטתם להתרבות, עשו זאת באחריות

אל תתרבו
אני אדם רציונלי שמבין גם אמונה. אני מבין גם מהו אגו (בעיקר כי יש לי אחד) ואני גם ציוני. קשה לי לראות אלפי משפחות שלא מבינות את ההשלכה של להביא ילדים (או עוד ילדים) לעולם. קשה לי לראות את ההתעלמות מכך שילד זה לא הכרח. ילד זה מותרות – וכמותרות, אם יש לך כסף – תעשה ילד ואם אין לך, אז כדאי שתחסוך ותחכה כמה שנים. עם ישראל סומך על אחרים שיתמכו בו (המדינה, המשפחה, חסדי זרים), ולא חושב על ההשלכות האישיות והחברתיות של להביא ילדים כשאין מספיק כסף.

זו בריחה מהמציאות. זו בחירה בקבירת הראש בחול, על מנת לקבל מה שרוצים (מכל אחד מהמניעים שפירטתי מעלה). אבל יותר מכל, זו פגיעה בילדים שמביאים לעולם של עוני. הם לא בחרו לאיזו משפחה להיוולד, אז המשפחה יכולה לפחות לחשוב לפני שהילד נולד למשפחה קשת יום. תפקיד המשפחה לוודא בשבילו שהוא נולד למשפחה שתיתן לו מה שהוא צריך, ולא תוליד אותו למלחמה קיומית וחיים בחוסר.

מלמדים אותנו לשתות אלכוהול באחריות, מזהירים אותנו מהסכנות שבסיגריות, מעודדים אותנו למחזר, אבל את הפעולה היחידה שהיא בלתי הפיכה – הבאת ילדים לעולם – לא לימדו אותנו או יידעו אותנו מה זה כולל ומה הסכנות שטמונות בזה. מצחיק, לא?

נשלח ב בדיקת אבהות - פרלמנט האבות של Xnet עם התגית: , , , , , ,

צאו לי מהארנק ועזבו את הילד

חברות מסחריות, מפרסמים, משווקים ושאר מוכרים כבר מזמן עלו על טריק השיווק לילדים. לשים להם מוצרים מול העיניים, לתת להם טעימה ממוצר חדש או אוסף קלפים, לשווק מרצ'נדייז של אירוע גדול הפונה לילדים, להשתמש באירוע גדול לשיווק מוצר, או פשוט לגרום לילד לרצות משהו. אלו שיטות נהדרות שמוכרות מלא. כאיש שיווק, אני מבין את זה ותומך בזה. כהורה – זה לא נעים לי בכלל.

עולם השיווק מרתק אותי. הכרתי אותו מקרוב במהלך התואר הראשון שלי, התעמקתי בו מאד במהלך התואר השני, ואני לומד אותו עצמאית מדי יום – כל יום אני מגלה משהו חדש. תמיד הסתכלתי על פרסום לילדים כמשהו לגיטימי. משהו שיחסית קל לעשות – כל מה שצריך זה לשים את זה מול הילד בגובה העיניים – והוא כבר ידאג שמישהו יקנה את זה.

חברות וחוקרים ומשווקים ומפרסמים וקופירייטרים כבר קלטו את זה מזמן. אין טעם לפנות להורים שיש להם שליטה על עצמם – צריך לפנות לילדים שכבר ישכנעו את ההורים. ואם הילדים יבקשו ולא יקבלו את מבוקשם יש שתי אפשרויות. אופציה א' – זה ילד מנומס, הוא יתבאס ויעשה ברוגז עם ההורים שלו. אופציה ב' – התקף טנטרום צעקני שיעשה מלא בושות להורים. בעצם, יש גם אופציה ג' (לאלו שבטוחים שהם ההורים המושלמים) – יסבירו לו בצורה בוגרת למה הוא לא יכול לקבל את מה שהוא רוצה, והוא יהיה מנומס ויגיד "בסדר" ו"אתם צודקים". או שלא.

אז יש הרבה שיטות להגיע לילד שלכם (וגם לשלי) – לשים לו מוצרים ליד העיניים בקופות, לפרסם לו פרסומות מותאמות אישית לתוכן שהוא צורך (למשל פרסומת לחברת ביגוד מסויימת שנייה לפני קליפ של הזמר שמפרסם אותה), לתת לו טעימה (של כפית גלידה, או של קלפים ואלבום שצריך לאסוף) ולגרום לו להתחיל להיות אספן, ועוד ועוד שיטות. אהובים עלי במיוחד שיטות ה"פסטיגל" והצגות למיניהן – לא מספיק שקנית כרטיס במחיר מופקע לתוכן שאתה מעדיף שהילד שלך לא יצרוך, גם עומדים בחוץ עשרות מוכרים עם מרצ'נדייז (מוצרים ממותגים) של המופע. וכשהילד שלכם יראה את התור של ילדים שקונים להם את ה"מטה קסמים של (שקר כלשהו) הקוסם" – גם הוא ירצה שיהיה לו את אותו מטה קסמים בדיוק. ובמקרה הוא עולה סכום קרוב למספר תלת ספרתי, והעודף במקרה מספיק לכמה מדבקות לאלבום (הרי הילד אספן, לא?!).

בזמן האחרון יש אפילו מצבים חמורים יותר, בהם חברות מסחריות לוקחות חסות על אירועים לילדים. וכידוע, הם לא מפרסמים לילדים. הם רק "נותנים חסות" למופע שבמקרה יש לו קהל צעיר ובמקרה הם יעמידו שם סטנדים ובמקרה הילדים יקבלו מלא דברים של החברה שהם יראו לחבר'ה שיזכירו להם את החברה הזו כשהם יצטרכו אותה, או סתם משהו קר לשתות. ואם לא הבנתם על מה אני מדבר, תחשבו על כפר הנוער של…

ופה, בעצם, מתחילה הבעיה שלי. אני אוהב שיווק, אני עוסק בשיווק, אני אפילו "משתמש" בילדים כנקודת מכירה. עד שזה מגיע לילד שלי. ואז אני כבר לא אוהב שיווק. ואני לא אוהב שהילדים הם נקודת מכירה. ואני די סולד משיטות מכירה אגרסיביות. אבל עולם כמנהגו ינהג, עסקים כמנהגם ישווקו, וילדים כמנהגם יגרמו להורים לקנות. הרי אני לא אצליח למנוע מהחברות להגיע אלי ואל הילד שלי. אבל אני כן אצליח למנוע את ההשפעה שלהם. כמו שאני מכיר את הצד היוצר ומשווק, כך אני מכיר גם את חולשותיו. וזה אומר, שאני יודע למנוע חלק מהטריקים המלוכלכים. כדי לחסוך לכם זמן וכסף, הנה כמה טיפים קטנים (שהם גם די הגיוניים):
1. הורים מוציאים 20% יותר כסף אם הם עושים קניות עם הילדים. בחישוב קל של קניות שבועיות של 600-800 ₪, זה יוצא 120-160 שקל לשבוע. הפתרון: או שתלכו בלי הילדים, או שתקבעו מראש את כל רשימת הקניות. תשאירו לילד חופש לבחור 2-3 דברים, וככה תתאמו מראש מה הוא יכול לקבל ומה לא. הילד רוצה הרבה דברים? תסיטו את דעתו על ידי שליחתו למשימות ברחבי הסופר (תביא חלב, תביא גבינה, תביא ירק כלשהו שרוב הסיכויים אין פה אבל יקח לך מלא זמן לגלות את זה).
2. הולכים למקום עם סיכוי להוצאות? תקבעו תקציב. לא משנה אם זה הקניון, הופעה של יובל המבולבל או סתם טיול בירקון – תקבעו תקציב. גם אם התקציב הוא אפס עגול – תקבעו תקציב. גם אם התקציב הוא ארטיק (שכנראה יימכר לכם במחיר מופקע) – תקבעו תקציב. גם אם …. אני מניח שהבנתם את הרעיון עד עכשיו – תקבעו תקציב.
3. לחברות מסחריות קל מאד לפרוט על מיתרי הילד. בין אם זה בצורה ישירה או בצורה עקיפה. אם הפרסומת פונה לילד שלכם, זה צריך להדליק לכם נורת אזהרה. זה אומר שהילד שלכם משמש כרגע כנשק נגדכם, ושכדאי שתיזהרו.

ודבר אחרון – אם לא קבעתם תקציב, לא נדלקה נורה, ולקחתם את הילד לקניות – זה עדיין לא מאוחר. תגזרו את כרטיס האשראי ותגידו שאיבדתם אותו. הקנס לקבלת כרטיס חדש זה בטוח יותר זול ממה שיעלה לכם מה שהילד רוצה.

* יש המון דברים שיש לי עוד לכתוב על הנושא, ועוד אכתוב אותם, אבל רק תחשבו כמה שטויות קניתם לקראת לידת הילד הראשון, וכמה מזה בכלל לא הייתם צריכים. אז זה בדיוק הדרך למכור לכם דרך הילד, וזה אפילו עוד לפני שהוא נולד!

נשלח ב בדיקת אבהות - פרלמנט האבות של Xnet עם התגית: , , ,

ברית מילה – חותך בבשר החי למען העתיד של בני

ברית מילה - למען העתיד של בני

נתחיל מהסוף – אני עשיתי לבן שלי ברית מילה, אני אעשה לבנים הבאים שלי (אם יהיו) ברית מילה, ואני תומך בברית מילה. לא רק ממניעים דתיים, אלא גם מניעים חברתיים. ואם אתם שואלים את עצמכם מה מניע חברתי קשור לברית מילה, תמשיכו לקרוא ותבינו למה זה לא רק המעשה עצמו, זה גם העתיד של הילד.

ברברי, כואב, משייך.

אני מסכים איתכם. המעשה הזה ברברי. האם הייתם חותכים לתינוק בן שמונה ימים את האצבע? את היד? הרגל? אולי את התנוך של האוזן? עוקרים פיטמה? במבחן המעשה – זהו מעשה שבכל זמן אחר בחייו של ילד/גבר היה נחשב לכאב איום ונורא ולהתעללות לפי כל סטנדרט של העולם המודרני. וכל זה על מנת לסמן את הבן שלכם – הוא יהודי כשר. זה קצת כמו סימון שייכות של עדר בקר (עם חותמת לוהטת) או קעקוע על מנת להראות שאתה שייך לשבט ישראל.

עבר, הווה, עתיד בחתיכה של עורלה

אבל האם זו רק ברבריות שעומדת בבסיס המעשה הזה? האם זה לא מייצג אלפי שנים של מורשת (יש שיגידו – מורשת מומצאת ופגאנית)? מבחינתי, ברית המילה אינה רק המעשה עצמו. זו הצהרה. זו שייכות לחלק ממשהו הרבה יותר גדול. זה להיות חלק מהיהדות, וממה שהיא מייצגת. לא תמיד אני מאמין ביהדות (או באלוהים לצורך העניין). לא תמיד אני חושב שמה שהיהדות מבקשת ממני לעשות הוא נכון. לעמוד במבחן הקטן של בחירה בין המשך המורשת לבין הפסקת מנהגים שאיני מסכים איתם במאה אחוז זה מבחן לא קל, אבל עם כל מבחן כזה אני לומד משהו על עצמי ועל המשפחה שבניתי. ברית המילה מייצגת מבחינתי את העבר של עם ישראל, את ההווה שבו בחרתי להביא את ילדי ולבצע בהם ברית מילה, ואת העתיד של בני.
ברית מילה - למען העתיד של בני

מה קשור העתיד כשאתה חותך לו את הזין?

אנחנו חיים במדינת ישראל. הבן שלי יגדל (99.9%) במדינת ישראל. במדינת ישראל, הבן שלי יהיה שייך למגזר היהודי. והמגזר הזה, עם כל הסמארטפונים, האינטרנט ושאר שטויות שמייצגות גלובליזציה – שומר בקנאות על המסורת שלו ועל המאפיינים שלו. אם אני רוצה שבני יהיה חלק מהמגזר הזה שאני שייך אליו, ושלא יעמדו בפניו קשיים מיותרים, אני אעשה לו ברית מילה. עשיתי לו ברית מילה.

סיפור שהיה כך היה

אני עוד זוכר את היום שהלכנו להתקלח מאוחר, וגילינו את אחד החיילים בפלוגה שלי מתקלח. השעה הייתה כל כך מאוחרת, שהופתענו לגלות שהוא שם. הוא היה כל כך מופתע מזה שאנחנו שם, שהוא שכח לרוץ למגבת. זה היה הרגע שבו גילינו את הסוד שלו – הוא לא נימול. הוא עלה מאחת מהמדינות שנוצרו אחרי נפילת ברית המועצות, ועלה לארץ כי סבתו מצד אביו הייתה יהודיה. אמנם לא עשינו מזה "סרט", לא החרמנו אותו, ולא לעגנו לו – אבל כולנו ידענו שהוא לא באמת יהודי. ועם כל הנחמדות, גם הוא ידע שהוא לא חלק מאיתנו.

מבחינתי, במדינה שבה אני חי, ושגם בני יחיה, להעמיד את הבן שלי במצב בו הוא מגיע עם מישהי למיטה (רק עם אמצעי מניעה!) ואז צריך להסביר למה הוא לא נימול, זו התעללות. להעמיד את הבן שלי במצב בו הוא צריך להסביר במקלחות בצבא למה הוא לא נימול, זו התעללות. להעמיד את הבן שלי במצב שבו בטיול בחו"ל הוא צריך להסביר לחבר'ה שהוא מטייל איתם למה הוא לא נימול, זו התעללות. וכן, גם לחתוך לבן שלי את הזין זו התעללות.

אז איזו התעללות יותר נחשבת?

מבחינתי, לעשות לבן שלי ברית מילה – זו פחות התעללות מכל מצב חברתי שבו יצטרך לעמוד. את ברית המילה הוא לא יזכור – זה יהיה שניים שלושה ימים שבהם הוא יבכה, אנחנו לא נישן, אבל זה יעבור. להעמיד אותו במצב שבו הוא צריך להסביר את המצב שאנחנו בחרנו בשבילו – להפוך אותו ליוצא הדופן, זו התעללות הרבה יותר גדולה. להכריח אותו להסביר את המעשה של ההורים שלו – בלי לדעת בכלל אם יאמין שהבחירה שלנו לטובתו או לרעתו – זו התעללות הרבה יותר גדולה. אני לא מסוגל להסביר משהו שאיני מאמין בו. למה שאכריח את הבן שלי לעשות את זה?

אנחנו דור שלמד לשאול ולפקפק בהכל, ועדיין למדנו שלפעמים התשובה ל"למה" היא פשוט "ככה". במקרה הזה, התשובה "ככה" היא הכי נכונה. כי זה לא העתיד שלנו על כף המאזניים, זה העתיד שלו. כי להפוך אותו ליוצא דופן זו בחירה שלנו. אין לנו זכות לבחור בשמו. זו הבחירה שלו, ויהיו לו מספיק הזדמנויות להפוך ליוצא דופן. יהיו לו מספיק הזדמנויות למרוד במוסכמות ולהוכיח שיש לו גנים של מורד.

נשלח ב בדיקת אבהות - פרלמנט האבות של Xnet עם התגית: , , , , , ,

קריצה הומוריסטית או עלבון להורים? על פרסומות חדשות עם מסר מיושן

מודל מיושן, פרסומות חדשות

שוב מגיעה הפסקת פרסומות. שוב אני מתעצבן. שוב מקבעים את דמות האב החסר, האישה האמהית והביתית, וההורים שאף פעם לא מחליטים יחד.

לפני כמה ימים עלתה לאוויר פרסומת שמקדמת מותג תמ"ל מסוים. בפרסומת רואים מספר אמהות מתכתבות בווטסאפ של הגן, וכמובן מדסקסות את דאגתן לילדם הקט ולחומרים המגיעים לגופו. במהלך הפרסומת, במה שנראה כקריצה הומוריסטית חסרת טעם, מופיע אבא שמתלונן שהוסיפו אותו בטעות והוא מתנתק מן הקבוצה. חוסר האכפתיות שמופגנת מצד הגבר היא קיבוע של מצב שכבר מזמן בתהליך שינוי. זה מצחיק? אולי. זה נכון? חלקית. זה נמוך? מאד.

הדרת גברים שפרסומות למוצרי תינוקות וילדים היא כבר לא חדשות. היא מצב קבוע. זה קורה מדי יום, וזה מעצבן. כבר מזמן אין הגדרות של אבא או אמא, יש כבר הגדרות חדשות – של הורים. הורים שקובעים יחד ועושים יחד. אבא הוא לא ארנק, אמא היא לא עקרת בית. שנות החמישים והשישים כבר קברו את הפרדיגמה הזו בכל מקום – מלבד עולם הפרסום. שם מעדיפים להמשיך ולהנציח סטריאוטיפים נשכחים – כדי להגיע ל"קהל היעד" ועל הדרך לשלב הומור (משפט שמאד אוהבים במשרדי פרסום).
מודל מיושן, פרסומות חדשות
אם ההדרה היתה נגמר רק בהדרת גברים, דיינו. אבל זה קורה גם בכיוון ההפוך – גם לנשים מנציחים סטריאוטיפ. של האישה המבשלת. המנקה. זו שדואגת לבית ולא יוצאת החוצה. בחו"ל כבר למדו לכוון פרסומות לנשים, בלי להעליב אותן. בארץ, מפחדים להעליב את אלו שנשארו בבית – אלו שהיום הן היוצא מן הכלל. מפחדים להרעיד את הסטטוס קוו.

חסרים פה מפרסמים עם ביצים. כאלה שיפרצו דרך וילכו צעד קדימה – יפנו לקהל היעד שלהם המורכב מנשים וגברים לא על ידי אפיון מגדרי, אלא על אפיון של תחומי עניין. כאלה שיבחרו להציג את התמ"ל שלהם בלי להעליב את האבות. שיבחרו להציג חומרי ניקוי בלי להעליב את הנשים (ולעיתים גם את הגברים). כאלה שיבחרו למשוך את קהל היעד שלהם על ידי עניין אמיתי, ולא על ידי מכות נמוכות מתחת לחגורה.

לבחור להציג גברים כחסרי תועלת, וכך לקבע את מעמדם כארנק – זו מכה נמוכה. לבחור להציג את האישה כעקרת בית, כמטפלת עיקרית, כזו שדואגת – זו מכה נמוכה. המסגרות האלה נפרצו מזמן – אבות הם חלק פעיל בהורות המודרנית, ואמהות יוצאות לעבוד ולא רק נשארות בבית. רוצים להצחיק אותנו? תעשו את זה בלי להעליב את הצד השני – כי הצד השני הוא השותף שלנו. זה שאנחנו חיים איתו, אוהבים אותו, מגדלים איתו את ילדינו. וכשהצד השני נעלב מפרסומת, אף אחד מאיתנו לא יקנה את המוצר שלכם.

ולא רק אני חושב ככה… גם:
עמירם חושב שכבר נמאס מפנייה של מפרסמים רק לאמהות
ליוסי נמאס לראות שוב ושוב איך מקומו של האבא נעלם – אצל המפרסמים, אצל הגופים הדואגים לילד, ולפעמים גם סתם אצל הסביבה.
טל חושב שיש דרכים להעביר מסר גם בלי לדרוך על אחרים – הורים, אבות, אמהות, גברים נשים ושאר ירקות.
יואב חושב שהגיע הזמן לפרסומות הפונות לשני ההורים, או לפחות לא משתמשות בהומור נמוך כדי להקטין את ההורה מהמין השני.
ויאיר? ליאיר לא נשארה דייסה. לא רק שלא נשארה דייסה, הוא גם חושב שהניסיון ללעוג לאבות (ולהקטין אמהות על הדרך) היא בכלל פרסום מלפני מאה שנה.

נשלח ב דעות והגיגים עם התגית: , , ,